داروهای دیابت, مقالات آموزشی

قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

قرص گلوکوفاژ 500

قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ یکی از پر مصرف ترین داروهای درمان دیابت است، قرص گلوکوفاژ دارای دو دوز ۵۰۰ میلیگرم و ۱۰۰۰ میلی گرم است، داروی موثر این قرص متفورمین می باشد، قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ درواقع یک داروی فرانسوی می باشد که توسط شرکت های ایرانی تحت لایسنس شرکت خارجی تولید می گردد، تحقیات نشان داده که مصرف این دارو باعث کاهش وزن می شود، زیرا مصرف این قرص باعث کاهش میل به غذا می گردد، جهت مشاوره دارویی با ما تماس بگیرید.

یکی از ویژگی های اصلی بیماران مبتلا به تخمدان پلی کیستیک (Polycystic ovary syndrome: PCOS) و ناباروری بعلت عدم تخمک گذاری می باشد. یکی از داروهای موثر در تخمک گذاری و بارداری در این بیماران قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ می باشد.

داروهای کاهش دهنده انسولین مثل متفورمین و یا نوع خارجی آن که به گلوکوفاژ معروف است برای القاء تخمک گذاری در زنانی که به تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند ، به دلیل کم هزینه بودن، عوارض جانبی کمتر، و کمترین خطر چند قلویی در مقایسه با داروهای دیگر، ارجح می باشند. متفورمین با تنظیم وضعیت متابولیسم درون تخمدان باعث تنظیم سیکل می شود.

این داروی خوارکی باعث افزایش میزان تخمک گذاری می شود. این دارو زمانی استفاده می گردد که مقاومت به انسولین، علت ناباروری باشد. مقاومت به انسولین در ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک نقش دارد.

تفاوت متفورمین با گلوکوفاژ خارجی در میزان سازگاری افراد با آنهاست برخی با مصرف متفورمین ایرانی دچار عوارضی مثل سردرد و ضعف و تهوع می شوند که با مصرف نوع خارجی آن که کمی هم گرانتر است این عوارض در آنها کاهش می یابد.

 

چند نکته‌ی مهم درباره‌ی قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

اگر شخص دیابتیک بیماری کلیوی داشته یا در معرض کتواسیدوز دیابتیک باشد، نباید از قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ استفاده کند. در صورت وجود بیماری کبدی یا سابقه‌ای از بیماری قلبی، پیش از مصرف متفورمین باید پزشک معالج را در جریان قرار دهد.

گاه بیمار هنگامی که از متفورمین استفاده می‌کند، دچار اسیدوز لاکتیک می‌شود که بلافاصله در صورت مشاهده‌ی علایم آن باید دارو را قطع کرد. علایم اسیدوز لاکتیک شامل ضعف، افزایش خواب‌آلودگی، برادی‌کاردی، احساس سرما، درد عضلانی، درد اپی‌گاستر، احساس سبکی سر و از حال رفتن ناگهانی (غش) است.

همچنین در مواردی که بیمار به‌علت انجام کارهای تشخیصی رادیولوژی (مانند IVF یا سی‌تی اسکن با کنتراست) احتیاج به تزریق وریدی مواد حاجب دارد، باید قرص گلوکوفاژ موقتاً قطع شود.

همچنین گاه ممکن است قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ سبب افت شدید قند خون (هیپوگلیسمی) شود. به‌همین خاطر همیشه یک منبع قند قابل دسترسی (مانند شیر یا آب پرتقال) باید در محل کار یا خانه وجود داشته باشد.

قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ یک داروی خوراکی ضد دیابت است که به‌تنهایی به‌هیچ‌وجه برای افراد مبتلا به دیابت نوع I (وابسته به انسولین) مناسب نیست. البته اخیراً تحقیقاتی مبنی بر این‌که استفاده‌ی همزمان از قرص گلوکوفاژ باعث کاهش دوز مصرف انسولین می‌شود، گزارش شده ولی این موضوع صددرصد ثابت نشده است. قرص گلوکوفاژ  همچنین کاربردهای دیگری (به‌طور مثال در درمان نازایی) دارد.

 

موارد احتیاط و منع مصرف قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

در صورت استفاده صحیح ، خطرات و عوارض جانبی قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ نسبتاً کم است. در موارد نارسایی احتقانی قلب (CHF) احتمال بروز اسیدوز لاکتیک بیشتر است. همچنین افراد سالمند ریسک بالاتری برای ایجاد اسیدوز لاکتیک دارند و در این موارد تجویز متفورمین باید با نهایت احتیاط انجام شود.
احتمال واکنش‌های آلرژیک به قرص گلوکوفاژ وجود دارد.

در موارد نارسایی کلیوی، کتواسیدوز دیابتیک، بیماری کبدی و سابقه‌ی بیماری قلبی استفاده از قرص گلوکوفاژ  ممنوع است.

در این باره بیشتر بدانیم
قرص آسنترا 50

متفورمین در طبقه‌بندی FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده‌ی آمریکا) برای استفاده در زنان حامله جزو گروه B قرار دارد. در شیردهی نیز معتقدند که متفورمین در شیر ترشح نمی‌شود اما هنوز بی‌خطر بودن آن برای نوزادان مادران شیرده ثابت نشده است.

متفورمین نباید برای کودکان زیر ۱۰ سال استفاده شود. همچنین نوع آهسته‌رهش آن نباید زیر ۱۷ سال استفاده شود.

 

نکات مربوط به نحوه‌ی مصرف قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

مصرف منظم قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ در کنار سایر موارد شامل ورزش، رژیم غذایی مناسب و کنترل وزن می‌تواند بسیار موثر باشد. قرص گلوکوفاژ معمولاً همراه غذا استفاده می‌شود و بعضی از اشکال آن (نوع آهسته‌رهش یا XR) ممکن است فقط یک بار هنگام شام میل شود.
نوع آهسته‌رهش نباید پیش از قورت دادن جویده یا گاز زده شود زیرا شکسته شدن قرص ممکن است منجر به رها شدن مقدار زیادی از دارو در یک زمان کوتاه شود و احتمال ایجاد هیپوگلیسمی را بالا ببرد.

با استفاده از سنجش منظم قند، می‌توان به مقدار مطلوب قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ و این‌که آیا این دارو به تنظیم قند خون کمک کرده است یا نه، پی برد. همچنین گاه لازم است در فواصل ویزیت بیمار، عملکرد کلیوی بیمار نیز با سنجش BUN و کراتینین مورد ارزیابی قرار گیرد.

نکته: در موارد بیماری شدید، مصدومیت یا انجام جراحی ممکن است مقدار نیاز به قرص گلوکوفاژ متفاوت باشد. گاه در این موارد لازم است پزشک برای دوره‌ای مصرف قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ را قطع و از موارد جایگزین استفاده کند که در این موارد بهترین جانشین، انسولین تزریقی است.

هنگامی که یک وعده‌ی غذایی فراموش شود، هنگام ورزش شدید و نیز نوشیدن الکل باید دقت بیشتری انجام شود زیرا این موارد می‌توانند در همراهی با مصرف متفورمین سبب تشدید هیپوگلیسی شوند.
در موارد کاهش قند خون باید منابع غنی از قند شامل آب پرتقال، ژل گلوکز، آب‌نبات یا شیر در دسترس باشد. در موارد هیپوگلیسمی شدید که شخص قادر به خوردن و آشامیدن نیست، باید از تزریق عضلانی گلوکاگون یا تزریق گلوکز وریدی استفاده شود.

در مواقعی که یک نوبت قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ فراموش می‌شود، باید بلافاصله همراه با یک وعده‌ی غذایی سبک مصرف شود. در صورتی که به زمان وعده‌ی بعدی رسیده‌ایم، باید دوز قبلی را حذف کرد و هیچ‌گاه دوبرابر مصرف نشود.

نکته: الکل قند خون را کاهش داده و ریسک اسیدوز لاکتیک را بالا می‌برد به‌همین خاطر باید از نوشیدن الکل در هنگام مصرف متفورمین اجتناب شود.

 

عوارض جانبی قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

۱- عوارض خطرناک: ایجاد اسیدوز لاکتیک، آلرژی (کهیر، سختی تنفس، ورم کردن لب و صورت و زبان و حلق که بسیار خطرناک است)، تب و لرز و علایم شبه آنفلوانزا و افزایش سریع وزن. در چنین مواردی باید سریعاً متفورمین را قطع کرد.

۲- عوارض کم‌اهمیت‌ ولی شایع‌تر: سردرد، درد عضلانی، ضعف، تهوع خفیف، استفراغ و اسهال، نفخ و درد معده.

 

تداخلات دارویی قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

۱- داروهایی که در صورت استفاده‌ی همزمان با قرص گلوکوفاژ می‌توانند باعث ازدیاد قند خون شوند شامل ایزونیازید، دیورتیک‌ها، استروئیدها، فنوتیازین‌ها، داروهای تیروئیدی، OCP (قرص‌های خوراکی پیشگیری از حاملگی)، داروهای ضد تشنج، قرص‌های لاغری و داروهای ضد آسم، سرماخوردگی و ضد آلرژی‌اند.

۲- داروهایی که می‌توانند باعث کاهش قند خون شوند شامل سولفونامیدها (مانند کوتریموکسازول)، MAOIs (مهارکننده‌های آنزیم منوآمین اکسیداز)، بتابلوکرها و پروبنسید هستند.

۳- داروهایی که ممکن است با قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ واکنش ناخوشایند ایجاد کنند شامل فورزماید، نیفدیپین، تریامترن- H، آمیلوراید، پروکسامین آمید، کینیدین، دیگوکسین، سایمتیدین، رانیتیدین، مورفین و وانکومایسین هستند.

قرص متفورمین با نام تجاری گلوکوفاژ، در داروخانه ها عرضه می شود و برای درمان دیابت تجویز می شود، اما تحقیقات زیادی نشان داده اند که این قرص باعث کاهش وزن می شود، زیرا مصرف این قرص باعث کاهش میل به غذا در افراد غیر دیابتی می شود. این قرص یک داروی ضد دیابت از دسته بی گوانید ها است.

انسولین هورونی است که به طور طبیعی از پانکراس ترشح می شود. وظیفه انسولین در بدن کنترل میزان قند خون است. اگر بدن به مقدار کافی انسولین تولید نکند و یا اینکه انسولین تولید شده نتواند موثر واقع شود، به این حالت دیابت شیرین می گویند.

برای پیشگیری از پیامدهای ناشی از گلوکز بالا میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت باید کنترل شود. در برخی از افراد با تغییر رژیم غذایی روزانه میزان قند خون کنترل می شود، اما در سایر بیماران علاوه بر تغییر رژیم غذایی داروهایی نظیر گلوکوفاژ، مورد نیاز است. این دارو به بدن اجازه می دهد که از مقدار پایین انسولین که در دیابت نوع ۲ دیده می شود، به صورت بهینه استفاده کرد.

در این باره بیشتر بدانیم
پماد آلفا 30 گرمی

بررسی اطلاعات دارویی قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ 

گلوکوفاژ، برای درمان دیابت غیر وابسته به انسولین مصرف می شود. این قرص به ویژه برای درمان بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین که به رژیم غذایی پاسخ نداده اند تجویز می شود. علاوه بر این این دارو برای بیمارانی که اضافه وزن دارند تجویز می شود. گلوکوفاژ، طبق نظر پزشک می تواند به تنهایی و یا با همراه سایر داروهای کاهش دهنده فشار خون و یا انسولین تجویز شود.

مکانیسم اثر قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

عملکرد این قرص از طریق کاهش گلوکونئوژنز و افزایش مصرف محیطی گلوکز اثر می کند. از آنجا که تنها در حضور انسولین آندوژن مؤثر می باشد تنها در افرادی مؤثر است که بخشی از سلول های پانکراس آنها سالم باشد. تصور می شود که گلوکوفاژ تعداد و یا قدرت اتصال انسولین به گیرنده های غشاء سلول، به ویژه گیرنده های محیطی را افزایش می دهد.

 

فارماکوکینتیک قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

فراهمی زیستی دارو ۵۰ یا ۶۰ درصد است ولی غذا ، سرعت و میزان جذب دارو را کاهش می دهد. نیمه عمر دارو ۲/۶ ساعت است و بطور عمده به صورت تغییر نیافته از کلیه ها دفع می شود.

موارد منع مصرف

قرص گلوکوفاژ در مواردی مانند بیماری های کبدی و کلیوی، بیماری های قلبی، عفونت شدید، استعداد ابتلا به اسیدوز لاکتیک، سوختگی شدید، دهیدراتاسیون، جراحی، تروما، اغمای دیابتی و کتواسیدوز نباید مصرف شود.

مقدار مصرف

دارو به میزان ۵۰۰ میلی گرم هر ۸ ساعت یا ۸۵۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت همراه یا بعد از غذا مصرف می شود. حداکثر مقدار مصرف g/day3-2 در مقادیر منقسم می باشد.

 

قرص گلوکوفاژ 500

تداخل دارویی قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

دیگوکسین، مرفین، سایمتیدین، آمیلوراید، بلوک کننده های کانال کلسیم، رانیتیدین، تریامترن، پروکائین آمید، کینین، تری متوپریم و وانکومایسین که توسط انتقال توبولار کلیوی دفع می شوند، ‌غلظت پلاسمایی دارو را افزایش داده و با کلیرانس کلیوی آن تداخل می کنند.

عوارض جانبی

مصرف داروهای شیمیایی معمولا با عوارضی همراه است که این عوارض در برخی از افراد با شدت بیشتری دیده می‌شود. مصرف خود سرانه داروها می تواند باعث تشدید هر چه بیشتر عوارض شود.

این قرص در ابتدای زمان مصرف ممکن است با مقداری معده درد و عوارض گوارشی همراه باشد. به همین دلیل بهتر است این دارو بعد از غذا مصرف شود. گلوکوفاژ بهترین اثر خود را بر بیمارانی می گذارد که سبزیجات زیاد مصرف می کنند،‌ ضمن اینکه از ورزش و خواب کافی غافل نیستند.

مصرف داروی گلوکوفاژ، می تواند باعث سوء هاضمه، کمر درد و پهلو درد،‌ سرفه و گرفتگی صدا،‌ تب و لرز،‌ کاهش اشتها، اسهال تنفس سریع و غیر عمیق،‌ احساس ناخوشی عمومی، درد عضلانی، مشکلات دفع ادارد و سوزش ادرار شود.

همچنین خواب آلودگی، اضطراب، تاری دید احساس تنگی در قفسه سینه،‌ عرق سرد،‌ اغما، گیجی،‌ پوست سرد و رنگ پریده،‌ افسردگی، تنگی نفس، سرگیجه، بالا رفتن ضربان قلب و نبض،‌ احساس گرما،‌ سردرد،‌ احساس گرسنگی،‌ تعریق زیاد،‌ تهوع،‌ عصبی شدن،‌ دیدن کابوس شبانه و قرمزی پوست صورت، گردن و بالاتنه از دیگر عوارض این دارو هستند.

قرص گلوکوفاژ می‌تواند عوارض دیگری چون تشنج،‌ کوتاهی تنفس،‌ لرزش بدن، اختلالات رفتاری، اختلال در صحبت کردن،‌ چرت زدن، خستگی و ضعف غیرمعمول‌، حالت خس‌خس سینه، اختلال در تمرکز حواس،‌ کم شدن قدرت بدنی و بی قراری را برای فرد ایجاد کند.

 

هشدارهای مصرف قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

اطلاعاتی در مورد هشدارها گلوکوفاژ ثبت نشده است.

 

عوارض جانبی قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

اطلاعاتی در مورد عوارض جانبی گلوکوفاژ ثبت نشده است.

 

تداخل های دارویی قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

اطلاعاتی در مورد تداخل های دارویی گلوکوفاژ ثبت نشده است.

 

نکات قابل توصیه برای قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

اطلاعاتی در مورد نکات قابل توصیه گلوکوفاژ ثبت نشده است.

 

گروه بارداری قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

اطلاعاتی در مورد گروه بارداری گلوکوفاژ ثبت نشده است.

در این باره بیشتر بدانیم
قرص ناتریلیکس 1.5

 

هشدارهای بارداری قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

اطلاعاتی در مورد هشدارهای بارداری گلوکوفاژ ثبت نشده است.

 

نکات پیش از مصرف قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

اطلاعاتی در مورد نکات پیش از مصرف گلوکوفاژ ثبت نشده است.

هشدارها قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

در افراد مسن به دلیل احتمال وجود بیماری های اختلال عملکرد کلیوی و عروق محیطی دارو باید با احتیاط مصرف شود.
در شرایطی مانند استفراغ، اسهال، فلج معده، انسداد روده و دیگر شرایطی که جذب غذا را به تأخیر می اندازد، ‌ممکن است تغییر مقدار مصرف دارو لازم بوده و یا انسولین جایگزین آن شود.

مصرف این دارو قرص باید به مدت ۲ روز قبل از جراحی یا استفاده از مواد حاجب برای آزمایشات پزشکی قطع شود.
در صورت بروز علائم اسیدوز لاکتیک ( اسهال، درد و کرامپ های عضلانی، ضعف و خواب آلودگی، تنفس کوتاه و سریع، خستگی ) و یا استفراغ سریعاً به پزشک مراجعه شود.

ظاهر داروی قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

قرص گلوکوفاژ به صورت قرص‌های ۵۰۰ میلی‌گرم و ۱۰۰۰ میلی‌گرم تولید و به بازار عرضه می‌شود. این قرص با نام‌های تجاری گلومتزا، ریومت، گلوکوفاژ،‌ گلوکوفاژایکس آر و ‌فورتامت به فروش می ‌رسد.

نکاتی در رابطه با داروی قرص گلوکوفاژ ۵۰۰

۱. پیش از استفاده از این دارو بروشور بسته بندی آن را مطالعه نمایید و در صورت سوال داشتن می توانید از دکتر یا دارو ساز بپرسید.

۲. این قرص توسط پزشک تجویز می شود که معمولا آن را یک تا سه بار در روز به همراه وعده های غذایی استفاده کنید.

۳. به دلیل اینکه مصرف این دارو ممکن است باعث تغییر در عملکرد داروهایی شود که مصرف می کنید بنابراین بهتر است قبل از استفاده از این دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

۴. به منظور کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی از جمله ناراحتی معده پزشک امکان دارد در ابتدا دارو را با دوز کم تجویز کند و به تدریج دوز دارو را افزایش دهد بنابراین باید به دستور العمل های دکتر به دقت عمل کنید.

آیا متفورمین برای لاغری بی خطر است؟ متفورمین برای لاغری و کاهش وزن افراد چاق بی خطر است. با این حال شاید مصرف این دارو برای همه مناسب نباشد، مخصوصا آنهایی که اضافه وزنشان زیاد بالا نیست. پس قبل از مصرف حتما با پزشکتان در میان بگذارید.

بر اساس تحقیقات، متفورمین به کاهش وزن برخی افراد کمک می کند. با این حال دقیقا مشخص نیست که چرا متفورمین باعث کاهش وزن شود. یک تئوری این است که شاید متفورمین با پایین آوردن اشتها باعث می شود کمتر غذا بخورید. حتی ممکن است چگونگی ذخیره سازی و استفاده از چربی های بدن را نیز تغییر دهد.

تاثیر متفورمین برای لاغری چه مدت طول می کشد؟ برخی تحقیق ها نشان داده اند متفورمین موجب کاهش وزن می شود اما راه حل سریعی نیست. بر اساس یک تحقیق بلند مدت، کاهش وزن مربوط به متفورمین به مرور و طی یک تا دو سال اتفاق می افتد. مقدار کاهش وزن نیز در هر فرد متفاوت است. در این تحقیق متوسط وزن کم شده پس از دو سال ۲ تا ۳٫۵ کیلوگرم بوده است.

مصرف دارو بدون رعایت عادات سالم دیگر، ممکن است سبب کاهش وزن نشود. اشخاصی که در طول مصرف قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ رژیم غذایی سالم و ورزش دارند بیشتر وزن کم می کنند. شاید دلیلش این باشد که قرص گلوکوفاژ مقدار کالری سوزی در طول ورزش را تقویت می کند. اگر ورزش نکنید از این مزیت نیز محروم می شوید. کاهش وزن ممکن است تا زمان مصرف قرص گلوکوفاژ  ادامه دار باشد. این یعنی اگر این دارو را متوقف کنید، احتمال بازگشت به وزن اولیه تان زیاد است. حتی اگر هم مصرف دارو را ادامه دهید، ممکن است به مرور وزن کم شده برگردد.

 

 

 

مطالب پیشنهادی:
قرص گلوکوفاژ برای کیست تخمدان
قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ برای بارداری
قیمت قرص گلوکوفاژ ۱۰۰۰
خرید اینترنتی قرص گلوکوفاژ ۵۰۰
خرید قرص گلوکوفاژ ۵۰۰
بهترین زمان مصرف قرص گلوکوفاژ
قیمت قرص گلوکوفاژ ۵۰۰ خارجی

 

Glucophage 50

 

این دارو تاییدیه FDA  را دارد.

نحوه خرید از داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی.

با ما تماس بگیرید WhatsApp

آدرس داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی

۴.۹/۵ - (۲۳ امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *