داروهای اعصاب, مقالات آموزشی

قرص آسنترا ۱۰۰

آسنترا 100

قرص آسنترا ۱۰۰ در درمان افسردگی، وسواس اجباری، اختلالات پانیک و اختلالات خلقی کاربرد دارد. نام داروی موثر سرترالین می باشد، قرص آسنترا ۱۰۰ خارجی بوده و تحت لایسنس شرکت اکتوورکو تولید می شود، برای تهیه داروهای مورد درخواست خود با ما تماس بگیرید.

سلول های مغزی که نورون نامیده می شوند،مواد شیمیایی مختلفی را جهت ارتباط با سایر نورون ها ترشح می کنند.این یعنی یک سری تکانه الکتریکی بین نورون ها مسئول کارکرد های بخش های مختلف مغز می باشند. آسنترا سطح سروتونین را در فضای بین نورون ها افزایش می دهند.این کار کمک به برطرف سازی علائم افسردگی و حملات ترس و بسیاری از اختلالات دیگر مربوط به خلق و خو در برخی از افراد می شود.

قرص آسنترا ۱۰۰ به علت کاهش میل جنسی در درمان انزال زودرس نیز کاربرد دارد

فارماکوکینتیک قرص آسنترا ۱۰۰

قرص آسنترا ۱۰۰ به آهستگی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و حداکثر سطح پلاسمائی آن ۵/۸-۵/۴ ساعت پس از مصرف آن است. متابولیسم عبور اول وسیعی در کبد دارد. راههای اصلی متابولیسم اصلی آن دمتیلاسیون و تبدیل آن به دمتیل سرترالین که غیر فعال است. به طور وسیعی در تمام بافتهای بدن توزیع شده و ۹۸% باند پروتئینی دارد. نیمه عمر حذفی آن حدود ۲۶ ساعت است. به میزان مساوی از ادرار و مدفوع دفع می شود که عمدتاً به شکل متابولیت است. این دارو وارد شیر مادر هم می شود.

 

عوارض جانبی قرص آسنترا ۱۰۰

عوارض گوارشی مانند احساس تهوع،سوء هاضمه،یبوست یا اسهال خصوصا در ابتدای مصرف قرص آسنترا ۱۰۰ شایع می باشد که با مصرف وعده های غذایی ساده و سبک و مصرف آب به مقدار کافی می توان شدت آنها را کاهش داد.

_در صورت احساس خواب آلودگی ،ضعف و خستگی از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به احتیاط و تمرکز دارند خودداری نمایید .

_برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.

_خشکی دهان نیز از علائم مربوط به مصرف این دارو میباشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود .

_تغییرات خلق و خو مانند احساس اضطراب ،پریشانی ،بی قراری و فراموشی و احساس لرزش ممکن است اوایل درمان با سرترالین بروز کند که به مرور و در مدت چند روز برطرف می شوند امادر صورت ادامه دار شدن یا تشدید این علائم با پزشک خود صحبت کنید.

_در صورت اختلال در خواب،تعریق بیش از حد،کاهش اشتها یا تغییر وزن ناگهانی ،درد ،احساس گزگز انگشتان ،مشکلات جنسی ،زنگ زدن گوش ،ضربان‌نامنظم ، آبریزش بینی یا خارش که ادامه دار باشد،با پزشک خود صحبت نمایید.

 

قرص آسنترا ۱۰۰  چیست؟

همانطور که می دانید، مغز انسان برای برقراری تعادل در میان اندام های بدن مواد شیمیایی خاصی را تولید می کند. سروتونین یکی از مواد شیمیایی مهمی است که توسط نورنهای مغزی ترشح می گردد و عدم ترشح درست این ماده در بدن سبب بروز اختلالات زیادی از جمله افسردگی و اضطراب می گردد. سرترالین نوعی دارو است که بسیاری از افراد با نام تجاری آسنترا آن را می شناسند که برای درمان بیماریهای زیر از سوی پزشک تجویز می گردد:

افسردگی
حملات پانیک و یا ترس
اختلال اضطراب
وسواس
نوسانات خلقی
زود انزالی
سندروم پیش از قاعدگی
بیش فعالی
بی اشتهایی یا پرخوری عصبی
انحرافات جنسی ( برای کاهش تکانه های جنسی)

این دارو با برقراری تعادل میان مواد شیمیایی تولید شده در مغز به حفظ سلامتی فرد کمک می کند.

 

عوارض جانبی قرص آسنترا ۱۰۰

عوارض جانبی بخشی از هویت هر دارویی است، اما اگر پزشک دارویی را برای شما تجویز می کند، بی شک اثربخشی آن بیشتر از عوارض جانبی آن است. عوارض جانبی آسنترا به شرح زیرند:

خواب آلودگی
خستگی
ضعف جسمانی
مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال
احساس لرزش
بی قراری
خشکی دهان
تغییر وزن ناگهانی
احساس گزگز در انگشتان
زنگ گوش
ضربان نامنظم قلب
مشکلات جنسی ( کم شدن تمایل به برقراری رابطه جنسی)
آبریزش بینی
افزایش تعرق

 

آیا خطر مسمومیت با قرص آسنترا ۱۰۰ وجود دارد؟

اگر این دارو بیش از اندازه مصرف شود، خطر مسمومیت وجود دارد. نشانه های مسمومیت با این دارو به شرح زیرند:

در این باره بیشتر بدانیم
قرص نیکوراندیل 20

افزایض ضربان قلب
توهم
از دست رفتن تعادل و هماهنگی عضلات
سرگیجه شدید
اسهال و استفراغ
تب
آشفتگی و پریشانی
بی حوصلگی غیر طبیعی

 

تداخل دارویی قرص آسنترا ۱۰۰

تداخل دارویی مسئله بسیار مهمی است که در مصرف هر دارو و مکملی باید در نظر گرفته شود. اگر به تداخل دارویی توجه نشود، خطر آسیب به ارگانهای بدن وجود دارد و در موارد حاد ممکن است منجر به مرگ شود. قرص آسنترا ۱۰۰  با داروهای زیر تداخل دارد:

ایسوکاربوکازید
لینزولید
متیلن آبی
مکلبباید
فنلزین
پروکاریسین
راازگالی
ترانیلسیپرومین
فلوکستین
ونلافکسین
دالوکستین
تریپتوفان
آنتی هیستامینهایی مانند سیتریزین و دیفن هیدارمین
زولپیدوم
آلپروزالام
کدوئین
آسپرین
مصرف همزمان با داروهای بیماری پارکینسون

این لیست شامل تمامی تداخلات دارویی قرص آسنترا ۱۰۰ نیست، اگر می خواهید از این دارو استفاده کنید، لیست کاملی از تمامی داروهایی را که استفاده می کنید در اختیار پزشک قرار دهید

قرص آسنترا ۱۰۰ و چاقی و لاغری

بهتر است بدانید که مصرف این قرص ممکن است که بر اشتهای فرد اثر بگذارد و سبب چاقی و یا لاغری شود. بنابراین کارشناسان پیشنهاد میدهند که بهتر است برای اثربخشی این دارو و کاهش عوارض جانبی ناشی از آن بیمار ورزش را به زندگی خود بیافزاید.

موارد احتیاطی در مصرف قرص آسنترا ۱۰۰

اگر میخواهید از این دارو استفاده کنید، به موارد زیر توجه داشته باشید:

در صورت ابتلا به بیماری افسردگی، اختلال دو قطبی، مشکلات خونریزی، بیماریهای کبدی، تشنج و تیروئید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
در هنگام مصرف این دارو از مواد مخدر و یا الکل استفاده نکنید

مصرف آسنترا در کودکان ممنوع است
قطع ناگهانی این دارو ممنوع است
کسانی که دارای افکار خودکشی هستند، نباید از این دارو استفاده کنند

استفاده از این دارو تنها با نسخه امکان پذیر است
در صورت بروز اختلالات خواب و یا ناتوانی در خواب در شب هنگام این موضوع را با پزشک در میان بگذارید
در صورت بهم ریختن سیکل قاعدگی این موضوع را به پزشک اطلاع دهید

مصرف قرص آسنترا ۱۰۰ و فلوکسین

فلوکستین دارویی است که برای درمان بیماری افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از افراد همزمان از داروی آسنترا و فلوکستین برای اثربخشی بیشتر استفاده می کنند. به این موضوع توجه داشته باشید که دو دارو تداخل شدید دارند و مصرف همزمان آنها سبب بروز مشکلات بسیار زیادی میشود.

مصرف قرص آسنترا ۱۰۰ در دوران بارداری

آسنترا جز گروه داروهای رده سی است. این امر بدین معناست که مطالعات بر روی حیوانات باردار صورت گرفته است، اما هنوز مطالعات کافی بر روی انسانها انجام نشده است. مطالعات نشان می دهند که مصرف این دارو در دوران باردای خطر خونریزی، سقط جنین و تولد نوزاد کم وزن را افزایش می دهد.

همچنین مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند سبب افزایش فشار خون وریدی گردد. بنابراین مصرف این دارو در دوران بارداری مجاز نیست، مگر با صلاحدید پزشک

نحوه استفاده از قرص آسنترا ۱۰۰

قبل از استفاده از آسنترا و هر بار شروع دوباره آن، بروشور اطلاعات بیمار و اطلاعات دارویی که توسط داروساز ارائه میشوند، را مطالعه کنید. در صورت داشتن هر گونه سوال، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

آسنترا از طریق دهان طبق دستور پزشک یا صبح و یا شب ، معمولا یک بار در روز مصرف میشود. شکل قرص این دارو ممکن است یا همراه با غذا یا بدون غذا مصرف شود. شکل کپسول آن معمولا همراه با غذا پس از صرف صبحانه و یا پس از شام مصرف میشود.

اگر قرص آسنترا ۱۰۰ را برای مشکلات پیش از قاعدگی مصرف میکنید، پزشک شما ممکن است دستور دهد این دارو را هر روز از ماه یا فقط ۲ هفته قبل از قاعدگی تا شروع دوره قاعدگی خود مصرف کنید.

دوز دارو براساس وضعیت پزشکی و پاسخ به درمان شما تعیین میشود. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است این دارو با دوز پایین شروع کند و به تدریج دوز شما را افزایش دهد. دستورالعمل پزشک خود را به دقت دنبال کنید. برای دریافت بیشترین فایده این دارو، آن را به طور منظم مصرف کنید. برای کمک برای یادآوری، دارو را هر روز در همان زمان مصرف کنید.

ادامه مصرف قرص آسنترا ۱۰۰ طبق تجویز حائز اهمیت است حتی اگر احساس کنید حالتان خوب شده است. مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. هنگامی که مصرف این دارو به صورت ناگهانی متوقف شود برخی از شرایط بدتر خواهند شد. همچنین، ممکن است علائمی مانند نوسانات خلقی، سردرد، خستگی، مشکلات خواب، و احساسات مختصری مشابه شوک الکتریکی را تجربه کنید.

ممکن است برای کاهش عوارض جانبی، نیاز باشد دوز شما به تدریج کاهش یابد. هر گونه نشانه جدید یا بدتر شدن وضعیت خود را فورا گزارش دهید.
در صورتی که وضعیت شما همچنان ادامه یافت و یا بدتر شد به پزشک مراجعه کنید.

در این باره بیشتر بدانیم
ژل چشمی لیپوزیک

 

عوارض جانبی قرص آسنترا ۱۰۰

با مصرف این دارو تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، خشکی دهان، از دست دادن اشتها، افزایش تعریق، اسهال، ناراحتی معده، یا مشکلات خواب ممکن است رخ دهند. اگر هر یک از این عوارض باقی ماندند یا بدتر شدند، فورا به پزشک یا داروساز خود بگویید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را بدین دلیل تجویز کرده است که او فایده آن را بیش از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی بعید اما جدی فورا پزشک خود را مطلع سازید: کبودی / خونریزی آسان، کاهش رابطه جنسی، کاهش توانایی جنسی (تاخیر انزال)، گرفتگی عضلات / ضعف، تکان دادن (لرزش)، کاهش وزن غیر معمول.

در صورت بروز هر یک از این عوارض جانبی نادر اما جدی فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید:

مدفوع خونی/سیاه، استفراغی که مانند دانه های قهوه باشد

درد / تورم / قرمزی چشم،

گشاد شدن مردمک،

تغییرات بینایی (مانند دیدن رنگین کمان در اطراف چراغ در شب، تاری دید).

این دارو ممکن است سروتونین را افزایش دهد و به ندرت باعث بیماری بسیار جدی تحت عنوان سندرم/سمیت سروتونین شود. این خطر در صورتی که شما داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین میشوند را همزمان مصرف کنید، افزایش می یابد، بنابراین پزشک یا داروساز را از تمام داروهایی که مصرف میکنید مطلع سازید (بخش تداخلات دارویی را ببینید).

در صورت بروز برخی از علائم زیر فورا کمک پزشکی دریافت کنید: ضربان قلب سریع، توهم، از دست دادن هماهنگی، سرگیجه شدید، تهوع / استفراغ / اسهال شدید، کشش عضلات، تب با علت ناشناخته، تحریک / بی قراری غیر معمول.

به ندرت، مردان ممکن است دچار نعوظ دردناک یا طولانی مدت به مدت ۴ ساعت یا بیشتر شوند. در این صورت، مصرف این دارو را متوقف کنید و فورا کمک پزشکی دریافت کنید، و گرنه ممکن است مشکلات دائمی رخ دهند.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه هر گونه نشانه واکنش آلرژیک جدی، از جمله: جوش، خارش / تورم (به خصوص در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، تنفس مشکل شدید، فورا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید.

اگر متوجه عارضه دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

هشدار قرص آسنترا ۱۰۰

داروهای ضد افسردگی برای درمان انواع بیماری ها، از جمله افسردگی و سایر اختلالات روانی / خلق و خوی استفاده می شوند. این داروها می توانند به جلوگیری از افکار /تلاش به خودکشی و ارائه دیگر فواید، کمک کنند.

با این حال، تعداد کمی از افراد (به خصوص افراد جوان تر از ۲۵ سال) که از داروهای ضد افسردگی برای هر نوع بیماری استفاده میکنند ممکن است بدتر شدن افسردگی، سایر علائم روانی / خلق و خوی، و یا افکار خودکشی / تلاش را تجربه کنند.

بنابراین، صحبت با پزشک در مورد خطرات و مزایای داروهای ضد افسردگی (به خصوص برای افراد جوان تر از ۲۵) اهمیت بسزایی دارد، حتی اگر درمان برای یک بیماری روانی / خلق و خوی باشد.

اگر متوجه بدتر شدن افسردگی / شرایط دیگر روانی، تغییرات رفتاری غیر معمول (از جمله افکار /تلاش برای خودکشی)، و یا دیگر تغییرات ذهنی / خلق و خوی (از جمله بدتر شدن اضطراب یا اضطراب جدید، حملات هراس، مشکلات خواب، تحریک پذیری، خصمانه / احساسات خشم، اقدامات ضربه، بی قراری شدید، صحبت کردن بسیار سریع) شدید، فورا به پزشک اطلاع دهید.

به خصوص زمانی که مصرف داروی ضد افسردگی جدید را آغاز میکنید و یا زمانی که دوز آن را تغییر میدهید، مراقب بروز این علائم باشید.

قبل از مصرف آسنترا، اگر به این دارو حساسیت دارید، و یا اگر هر گونه آلرژی دیگری دارید، با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده فعالی باشد، که می توانند موجب بروز واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک و یا داروساز را از سابقه پزشکی خود آگاه سازید، به ویژه سوابقی همچون: مشکلات خونریزی، بیماری کبد، اختلال تشنج، بیماری تیروئید، سابقه شخصی یا خانوادگی گلوکوم (نوع زاویه بسته).

قرص آسنترا ۱۰۰ ممکن است موجب سرگیجه یا خواب آلودگی شود. تا زمانی که مطمئن نشدید که میتوانید فعالیت هایی که نیازمند هوشیاری هستند را با خیال راحت انجام دهید، از رانندگی، استفاده از ماشین آلات، و یا انجام هر فعالیتی که نیاز به هوشیاری دارد خودداری کنید.

در این باره بیشتر بدانیم
قرص مستینون 60

قبل از عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه، و محصولات گیاهی) مطلع سازید.

افراد مسن ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به خصوص خونریزی یا از دست دادن هماهنگی حساس تر باشند. افراد مسن ممکن است محتمل ابتلا به یک نوع عدم تعادل نمک (هیپوناترمی) باشند، به خصوص اگر آنها در حال مصرف “قرص های آب” (دیورتیک ها) باشند. از دست دادن هماهنگی می تواند خطر سقوط را افزایش دهد.

کودکان ممکن است به عوارض جانبی این دارو، به ویژه از دست دادن اشتها و کاهش وزن حساس تر باشند. نظارت بر وزن و قد در کودکانی که از این دارو مصرف میکنند ضروری است.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز استفاده شود. این دارو میتواند به جنین آسیب برساند. همچنین، نوزادان متولد شده از مادرانی که این دارو را طی ۳ ماه آخر بارداری استفاده کرده اند ممکن است به ندرت علائم ترک مانند مشکلاتی در تغذیه / تنفس، تشنج، سفتی عضلات، یا گریه مداوم را نشان دهند.

اگر متوجه هر یک از این نشانه ها در نوزاد خود شدید، فورا پزشک را مطلع سازید.

از آنجا که مشکلات روحی و روانی / خلق و خوی درمان نشده (مانند افسردگی، حملات هراس، اختلال وسواسی جبری، اختلال استرس پس از سانحه) می توانند به یک بیماری جدی تبدیل شوند، مصرف این دارو را متوقف نکنید مگر اینکه پزشک چنین دستوری داده باشد.

اگر در حال برنامه ریزی برای بارداری هستید، باردار شده اید، یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، بلافاصله در مورد مزایا و خطرات ناشی از استفاده از این دارو در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

این دارو به شیر مادر نفوذ می کند. قبل از تغذیه با شیر مادر با پزشک خود مشورت کنید.

در صورتی که داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین میشوند را مصرف میکنید، خطر سندرم / سمیت سروتونین افزایش می یابد. نمونه چنین داروهایی عبارتند از: داروهای خیابانی مانند MDMA / “اکستازی،” مخمر سنت جان، داروهای ضد افسردگی خاصی (از جمله داروهای SSRI دیگر مانند فلوکستین / پاروکستین، SNRI ها مانند دولوکستین / ونلافاکسین)، تریپتوفان. احتمال خطر ابتلا به سندرم سروتونین / سمیت زمانی که شما این داروها را شروع یا دوز آنها را افزایش میدهید میتواند بیشتر شود.

در صورت مصرف سایر محصولاتی که باعث خواب آلودگی میشوند از جمله آنتی هیستامین ها (از قبیل ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهایی برای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، دیازپام، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی، و داروهای ضد درد مخدر (مانند به عنوان کدئین)، پزشک یا داروساز را مطلع سازید.
برچسب روی تمام داروهای خود (مانند داروهای آلرژی یا سرفه و سرماخوردگی) را بررسی کنید، چرا که آنها ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که باعث خواب آلودگی میشوند. از داروساز در مورد نحوه استفاده مطمئن داروها سوال کنید.

آسپرین زمانی که با این دارو مصرف شود، می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. با این حال، اگر پزشک شما مصرف آسپرین با دوز پایین را (معمولا در دوزهای ۸۱-۳۲۵ میلی گرم در روز) برای پیشگیری از حمله قلبی یا سکته تجویز کرده است، شما باید مصرف آن را ادامه دهید مگر اینکه پزشک شما غیر از این دستور داشته باشد.

قرص آسنترا ۱۰۰ ممکن است با آزمایش های پزشکی/ آزمایشگاهی خاص (از جمله اسکن مغز برای درمان بیماری پارکینسون) تداخل داشته باشد و احتمالا باعث نتایج اشتباه خواهد شد. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و پزشکان شما می دانند که شما از این دارو استفاده میکنید.

 

مصرف قرص آسنترا ۱۰۰ دوز بالا یا اوردوز

در صورتی که دوز بالایی قرص آسنترا ۱۰۰ مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.

 

نکته های مهم قرص آسنترا ۱۰۰

قرص آسنترا ۱۰۰ را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در کودکان) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

 

مطالب پیشنهادی :
قیمت قرص آسنترا ۱۰۰ خارجی
نحوه مصرف قرص آسنترا ۵۰
بهترین زمان مصرف قرص آسنترا ۵۰
طریقه ترک اسنترا
عکس قرص آسنترا
تاثیر قرص آسنترا بر کبد
نظرات قرص آسنترا
قیمت قرص آسنترا ۵۰ خارجی

 

 

 

قرص آسنترا 100

 

این دارو تاییدیه FDA  را دارد.

 

نحوه خرید از داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی.

 

با ما تماس بگیرید WhatsApp

 

آدرس داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی

 

۴.۹/۵ - (۴۲ امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *