داروهای آنتی بیوتیک, مقالات آموزشی

شربت کلاسید ۱۲۵

شربت کلاسید 125

شربت کلاسید ۱۲۵، یکی از انواع آنتی بیوتیک های مصرفی برای کودکان می باشد، شربت کلاسید ۱۲۵ در واقع شربت کلاریترومایسین ۱۲۵ میلی گرم است، شربت کلاسید ۱۲۵ به صورت سوسپانسیون مورد استفاده قرار می گیرد، شربت کلاسید ۱۲۵ جهت عفونت های قسمت فوقانی دستگاه تنفس مثل سینوزیت، التهاب لوزه، التهاب و عفونت حلق مورد استفاده قرار می گیرد، کلاریترومایسین (به انگلیسی clarithromycin) یک آنتی بیوتیک ماکرولیدی می باشد که از آن جهت درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. نوع ایرانی شربت کلاریترومایسین نیز وجود دارد، جهت مشاوره دارویی با خانه دارو تماس بگیرید.

 

درباره شربت کلاسید ۱۲۵

شربت کلاسید ۱۲۵ (به انگلیسی clarithromycin) یک آنتی بیوتیک ماکرولیدی است که از آن جهت درمان طیف گسترده ای از عفونت های باکتریایی استفاده می شود. می توان از این دارو بصورت ترکیبی همراه با داروهای ضد زخم (anti-ulcer medication)، برای درمان انواع خاصی از زخم های معده هم استفاده کرد. این دارو رشد و تکثیر باکتری ها را متوقف می کند.

شربت کلاسید ۱۲۵ فقط عفونت های باکتریایی را درمان می کند. این دارو تاثیری بر روی عفونت های ویروسی ندارد. فراموش نکنید استفاده خودسرانه/بی دلیل از آنتی بیوتیک ها سبب ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی و در نهایت عدم اثربخشی آنتی بیوتیک در موارد لازم می شود.

شربت کلاسید ۱۲۵ (klacid) معروف ترین نام تجاری این دارو می باشد. کلاریترومایسین بصورت سوسپانسیون ۱۲۵ میلی گرم/۵ سی سی و قرص ۲۵۰ میلی گرم و ۵۰۰ میلی گرم در دسترس می باشد. برای آشنایی با دیگر نام های تجاری می توانید به جدول زیر مراجعه نمایید.

 

 

روش مصرف شربت کلاسید ۱۲۵

شربت کلاسید ۱۲۵ می بایست بصورت خوراکی، همراه با غذا یا بدون غذا، مطابق دستورالعمل پزشک، معمولا هر ۱۲ ساعت مصرف گردد. در صورت رخ دادن ناراحتی معده بهتر است دارو را همراه با غذا یا شیر میل کنید.

برای بهره مند شدن از بهترین اثربخشی، شربت کلاسید ۱۲۵ را سر ساعات معین و طبق فواصل مساوی مصرف کنید. برای آنکه نوبت مصرف را از خاطر نبرید، سعی کنید دارو را هر روز سر یک ساعت مشخص استفاده کنید.

دوز مصرف دارو و طول درمان بستگی به وضعیت پزشکی شما و میزان پاسخ شما به درمان دارد. در کودکان ممکن است وزن هم روی تعیین دوز تاثیرگذار باشد.

اگر از شربت کلاسید ۱۲۵ برای درمان عفونت استفاده می کنید، تا زمان کامل شدن دوره درمان، مصرف دارو را ادامه دهید، حتی اگر فکر می کنید علائم بیماری شما بهبود یافته اند، قطع زودهنگام مصرف دارو، ممکن است منجر به عود مجدد عفونت شود. در صورت استمرار یا تشدید علائم، پزشک را مطلع کنید.

اگر از شربت کلاسید ۱۲۵ بمنظور جلوگیری از عود عفونت باکتریایی خاصی استفاده می کنید، دارو را دقیقا مطابق دستورالعمل پزشک خود مصرف نمایید. هرگز بدون تایید پزشک مصرف دارو را متوقف نکنید. اگر متوجه پیشروی علائم عفونت شدید، مثلا به تب یا تعریق شبانه دچار شدید، حتما پزشک را مطلع نمایید.

 

عوارض جانبی شربت کلاسید ۱۲۵

ممکن است با مصرف شربت کلاسید ۱۲۵ دچار اسهال، حالت تهوع، استفراغ، سردرد و ایجاد تغییراتی در حس چشایی خود بشوید. این عوارض طبیعی و قابل انتظار هستند. در صورت استمرار یا تشدید هر یک از این علائم، پزشک یا داروساز را مطلع نمایید.

به خاطر داشته باشید پزشک به این خاطر شربت کلاسید ۱۲۵ را تجویز کرده است که تشخیص داده با توجه به وضعیت شما، مزایای درمانی این دارو بیش از عوارض جانبی احتمالی آن است. بسیاری از افرادی که این دارو را مصرف کرده اند، دچار هیچ نوع عارضه جانبی خاصی نشده اند.

در این باره بیشتر بدانیم
کپسول هیرویت

در صورت مشاهده ی عوارض جانبی جدی و خطرناک زیر فورا پزشک را مطلع کنید:

از دست دادن قدرت شنوایی، تغییرات خلقی/ذهنی، ضعف عضلانی، مشکلات چشمی (افتادگی پلک، دوبینی)

لکنت زبان، حالت تهوع/استفراغ مداوم، شکم/معده درد شدید، تیره شدن رنگ ادرار، زرد شدن چشم ها یا پوست.

این دارو به ندرت باعث یک نوع ناراحتی شدید گوارشی (اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل) در اثر نوعی باکتری مقاوم می شود. این وضعیت ممکن است در طول درمان یا چند هفته تا چند ماه پس از توقف درمان رخ دهد. به محض آنکه متوجه پیشروی علائم زیر شدید پزشک را مطلع نمایید:

اسهال مداوم، شکم یا گرفتگی/درد معده، مشاهده خون/مخاط در مدفوع
اگر هر یک از این علائم را داشتید، از داروهای ضد اسهال یا مسکن های مخدر استفاده نکنید. چراکه چنین فرآورده هایی علائم را بدتر می کنند.

استفاده ی طولانی مدت یا مکرر از این دارو ممکن است منجر به برفک دهان یا عفونت قارچی شود. اگر متوجه ضایعات سفید رنگ در دهان، یا تغییر ترشحات واژینال یا دیگر علائم مشابه شدید، به پزشک اطلاع بدهید.

سرگیجه شدید، غش، ضربان قلب تند یا نامنظم از جمله عوارض جانبی خیلی جدی مصرف این دارو هستند. در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم فورا با مرکز فوریت های پزشکی اورژانس تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو مسئله ای نادر است. با این حال به محض آنکه متوجه هر یک از علائم زیر در اثر واکنش آلرژیک به این دارو شدید، با اورژانس تماس بگیرید:

تب مداوم، التهاب غدد لنفاوی، ظاهر شدن ضایعات پوستی، خارش/التهاب (بخصوص در نواحی صورت، زبان، و گلو)، سرگیجه شدید، تنگی نفس این بخش کامل نیست و تمام عوارض جانبی احتمالی دارو را شامل نمی شود.

اگر متوجه هر نشانه ی دیگری شدید که در لیست بالا عنوان نشده است، با پزشک یا داروساز تماس بگیرید.

 

احتیاط شربت کلاسید ۱۲۵

قبل از شروع مصرف شربت کلاسید ۱۲۵، لازم است هر آلرژی که دارید، بخصوص آلرژی به این دارو یا آلرژی به دیگر آنتی بیوتیک های ماکرولیدی (مثل اریترومایسین، آزیترومایسین) را به پزشک اطلاع دهید.

این فرآورده ممکن است حاوی ترکیبات غیرفعالی باشد که می توانند منجر به واکنش آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه ی پرونده ی پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید، بخصوص اگر مبتلا به هر نوع بیماری کبدی، کلیوی، یا قلبی هستید/بوده اید حتما ایشان را در جریان بگذارید.

شربت کلاسید ۱۲۵ ممکن است باعث وضعیتی شود که ریتم قلب را تحت تاثیر قرار خواهد داد. این وضعیت که طولانی شدن فاصله Q.T نامیده می شود به ندرت باعث تند/نامنظم شدن ضربان قلب خواهد شد که مسئله ای جدی (حتی کشنده) است.

از دیگر علائم این وضعیت می توان به سرگیجه شدید و غش اشاره کرد؛ در چنین وضعیتی لازم است تحت مراقبت های حرفه ای پزشکی قرار بگیرید.

از دیگر عوامل موثر در افزایش ریسک طولانی شدن فاصله Q.T می توان به کم بودن سطح پتاسیم یا منیزیم در خون اشاره کرد.

ریسک این اتفاق در صورت مصرف داروهای خاصی مثل دیورتیک ها یا در صورت ابتلا به اسهال، استفراغ یا تعریق شدید، بیشتر هم خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر با پزشک مشورت کنید.

شربت کلاسید ۱۲۵ ممکن است باعث شود واکسن های زنده (مثل واکسن تیفوئید) به خوبی اثر نکنند. در طول مصرف این دارو واکسیناسیون انجام ندهید.

سالمندان نسبت به عوارض جانبی این دارو، بخصوص از دست دادن قدرت شنوایی و طولانی شدن فاصله Q.T آسیب پذیرتر هستند.

در طول دوران بارداری، شربت کلاسید ۱۲۵ می بایست فقط در صورتی مصرف شود که لزوم مصرف آن بوضوح اثبات شده باشد. در مورد مزایا و خطرات مصرف دارو در طول دوران بارداری نظر پزشک خود را جویا شوید.

شربت کلاسید ۱۲۵ وارد شیر مادر می شود. در مورد ایمنی مصرف در طول دروان شیردهی نظر پزشک را جویا شوید.

در این باره بیشتر بدانیم
قرص ناتریلیکس 1.5

 

تداخلات دارویی شربت کلاسید ۱۲۵

مصرف داروهای زیر در کنار شربت کلاسید ۱۲۵ احتمالا تاثیر منفی بر روی ریتم قلب می گذارد:

آمیودارون – amiodarone
دیزوپرامید – disopyramide
دوفتیلید – dofetilide
پیموزاید – pimozide
پروکائین آمید – procainamide
کینیدین – quinidine
سوتالول – sotalol
برخی داروها مثل داروهای خانواده ریفامایسین ها، افاویرنز (efavirenz)، نویراپین (nevirapine) و ساکویناویر (Saquinavir) روی دفع کلاریترومایسین از بدن تاثیر می گذارند، در نتیجه عملکرد دارو را تغییر خواهند داد.

شربت کلاسید ۱۲۵ می تواند سرعت دفع داروهای دیگر از بدن را تحت تاثیر قرار دهد، این مسئله روی عملکرد چنین داروهای تاثیر خواهد گذاشت. چند نمونه از داروهایی که حذف آنها تحت تاثیر کلاریترومایسین قرار می گیرد عبارتند از:

کلشیسین – colchicine
دیگوکسین – digoxin
بعضی از داروهایی که از آنها برای درمان اختلال نعوظ/ پرفشاری خون ریوی استفاده می شود (مثل سیلدنافیل، تادالافیل)
آلکالوئیدهای ارگوت (از جمله ارگوتامین، دی هیدروگروتامین)
فلیبانسرین – flibanserin
برخی داروهای خانواده استاتین ها (از جمله لوواستاتین، سیمواستاتین)
تامسولوسین – tamsulosin
تولواپتان – tolvaptan
تیکاگرلور – ticagrelor

اوردوز شربت کلاسید ۱۲۵

در صورت مشاهده اوردوز با این دارو، اگر شخص عوارضی مثل تنگی نفس یا بیهوشی ناگهانی داشت با اورژانس تماس بگیرید.

یادداشت
داروهای مصرفی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

این دارو فقط برای مصرف شخص شما تجویز شده است. هرگز برای عفونت های دیگر، در شرایط مشابه، بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نفرمایید.

فراموش کردن نوبت مصرف

اگر یک نوبت از مصرف دارو را فراموش کردید، به محض به خاطر آوردن آن را استفاده کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی داروست، نیازی به مصرف دوز فراموش شده نیست. دوز بعدی را مطابق زمان معمول مصرف کنید. هرگز به منظور جبران میزان مصرف داروی خود را دو برابر نکنید.

اصول و شرایط نگهداری
در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

از نگهداری داروها داخل حمام خودداری کنید.

همانند تمام داروها دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود.

موارد مصرف شربت کلاسید ۱۲۵ 

عفونت های قسمت فوقانی دستگاه تنفس مثل سینوزیت، التهاب لوزه، التهاب و عفونت حلق.
عفونت های قسمت تحتانی دستگاه تنفسی مثل برونشیت حاد و مزمن، پنومونی.
عفونت ملایم تا متوسط پوست و بافت نرم مثل ایمپتیگو، اریسپلاس، فولیکولیت، سلولیت، فرونکلوزیس و زخم های عفونی.

نارسایی کلیوی: بالانس دوز در بیماران با نارسایی شدید کلیوی ضروری است (کلیرانس کراتینین زیر ۳۰ میلی لیتر/ دقیقه). اگر تنظیم دوز نیاز باشد، دوز کلی روزانه باید به نصف کاهش یابد، به عنوان مثال: ۲۵۰ میلی گرم یکبار در روز یا ۲۵۰ میلی گرم دوبار در روز در بیشتر موارد عفونت های شدید. در این بیماران طول دوره درمان نباید بیشتر از ۱۴ روز شود.

شربت کلاسید ۱۲۵ ممکن است بدون توجه به وعده غذایی داده شود که غذا تاثیری در فراهمی زیستی دارو ندارد. در بیماران عفونی با مایکوباکتریوم، دوز شروع درمان ۵۰۰ میلی گرم دوبار در روز است، اگر در عرض ۳-۴ هفته علایمی از بهبودی و یا شواهد باکتریولوژیک نباشد دوز روزانه ممکن است به ۱۰۰۰ میلی گرم دوبار در روز افزایش یابد.

در مبتلایان به ایدز کهبه عفونت مایکوباکتریوم اویوم مبتلا شده اند درمان باید تا زمانی که علایم بالینی یا میکروبیولوژی بدست آید، ادامه یابد و البته با صلاحدید پزشک خواهد بود. کلاریترومایسین باید با سایر انتی بیوتیک ها ترکیب شود.

در عفونت های دهانی، دوز پیشنهادی ۲۵۰ میلی گرم هر ۱۲ ساعت برای مدت ۵ روز است.

مصرف کلاسید فرم پوشش دار در کودکان زیر ۱۲ سال مطالعه نشده است.

گرانول کلاسید ۱۲۵ میلی گرم / ۵ میلی لیتر و گرانول کلسید ۲۵۰ میلی گرم / ۵ میلی لیتر جهت مصرف سوسپانسیون خوراکی:

مطالعات برای تجویز کلاریترومایسین در کودکان بین ۶ ماه تا ۱۲ سال با سوسپانسیون مخصوص اطفال انجام شده است. کودکان زیر ۱۲ سال باید گرانول کلاریترومایسن مخصوص اطفال جهت تهیه سوسپانسیون خوراکی مصرف کنند.

دوز روزانه توصیه شده برای عفونت های غیر از مایکوباکتریوم در کودکان ۷.۵ میلی گرم / کیلوگرم به صورت دوبار در روز می باشد. طول دوره درمان ۵ – ۱۰ روز بسته به شدت بیماری و نوع پاتوژن است.

در این باره بیشتر بدانیم
کپسول فرتیل اید خانم ها

سوسپانسیون به صورت همراه با وعده غذایی، معده خالی و یا همراه شیر قابل مصرف است.

دوبار در روز وزن کودک
نصف قاشق (۲.۵ ml) 5-10
۱ قاشق (۵ ml) 11-20

نحوه تهیه سوسپانسیون در بطری: برای تهیه سوسپانسیون داخل بطری حاوی گرانول تا قسمت مشخص شده آب ریخته و سپس به خوبی تکان دهید و دوباره تا قسمت مشخص شده آب اضافه کنید.

سوسپانسیون خوراکی تهیه شده به این روش حاوی غلظت ۵% از گرانول کلاسید ۲۵۰ میلی گرم / ۵ میلی لیتر و غلظت ۲.۵% برای گرانول کلاسید ۱۲۵ میلی گرم / ۵ میلی لیتر می باشد که قابلیت نگهداری در دمای اتاق (۱۵ – ۳۰ درجه سانتیگراد) برای ۱۴ روز را دارا میباشد.

 

موارد منع مصرف شربت کلاسید ۱۲۵

مصرف کلاریترومایسین در بیمارانی که به انتی بیوتیک های ماکرولید و هر ترکیبی از این خانواده حساسیت دارند ممنوع است.

مصرف همزمان کلاریترومایسین با آلکالوئید های ارگوت مثل ارگوتامین و دی هیدروارگوتامین به دلیل مسمومیت با کلاویسپس پورپورا نباید صورت بگیرد

مصرف همزمان کلاریترومایسین با داروهای زیر ممانعت دارد:

سیزاپراید، پیموزاید و ترفنادین، به دلیل افزایش سطح این داروها در همزمانی با مصرف کلاریترومایسین، که باعث طولانی شدن QT، و اریتمی های قلبی شامل تاکی کاردی بطنی، فیبریلاسیون بطنی.

منع مصرف همزمان کلاریترومایسین با تیکاگرول یا رانولازین.

کلاسید نباید در بیمار QT interval طولانی شده و یا موارد اریتیم بطنی مصرف شود.

کلاریترومایسن همراه با میدازولام به صورت خوراکی منع مصرف دارد

کلاریترومایسین در بیماران هیپوکالمی به دلیل ریسک طولانی شدن QT interval.منع مصرف دارد.

کلاریترومایسین در بیماران دارای نارسایی شدید کبدی مرتبط با نارسایی کلیوی منع مصرف دارد.

مصرف همزمان کلسید با داروهای مهارکننده HMG-CoA ردوکتاز (استاتین ها)، ترکیباتی که توسط CYP3A4 متابولیزه می شوند (لوواستاتین یا سیمواستاتین)، به دلیل افزایش ریسک میوپاتی شامل رابدومیولیزمنع مصرف دارد.

کلاریترومایسین و دیگر داروهای مهار کننده CYP3A4 نباید همزمان با کولشیسین مصرف شوند.

 

موارد احتیاط برای مصرف شربت کلاسید ۱۲۵

در بزرگسالان: ارگانیسم هلیکوباکتر پیلوری ممکن است در تعدادی از بیماران مقاومت پیدا کند.

کلاریترومایسن در خانم های باردار بدون در نظر گرفتن نسبت ریسک به مزیت به خصوص در ثلث اول بارداریمنع مصرف دارد.

وقتی از انتی بیوتیک های دیگر استفاده می شود، استفاده وسیع از کلاریترومایسین می تواند باعث غالب شدن عفونت از طریق مقاومت باکتری ها و قارچ ها شود، که نیازمند درمان مناسب خواهد بود.

در بیماران نارسایی کلیوی شدید باید توجه بیشتری صورت بگیرد. وقتی بیماری که کلاریترومایسین مصرف می کند دچار کارکرد کم کبدی باشد، یعنی بالا بودن آنزیم های کبدی، تخریب سلول های کبدی، هپاتیت انسدادی، همراه یا بدون حضور زردی، این عدم کارکرد می تواند بدتر شود و معمولا قابل برگشت است. درصورت مصرف همزمان نیز موارد نارسایی کبدی کشنده نیز گزارش شده است.

در موارد مصرف شربت کلاسید ۱۲۵، اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل نیز گزارش شده است

شربت کلاسید ۱۲۵عمدتا با کبد و کلیه دفع میشود. بنابراین در تجویز این انتی بیوتیک دربیماراین که نارسایی کبدی یا کلیوی دارند و دربیماران سالخورده ( بالای ۶۵ سال) باید احتیاط کرد.

 

 

سئوالات متداول:

آیا امکان تهیه شربت کلاسید ۱۲۵ بدون نسخه پزشک ممکن است ؟

شربت کلاسید ۱۲۵ جزء گروه آنتی بیوتیک است و فروش آن بدون نسخه پزشک ممنوع است.

آیا شربت کلاسید ۱۲۵ تحت پوشش بیمه تامین اجتمایی است ؟

شربت کلاسید ۱۲۵ تحت پوشش تامین اجتمایی است، نسخه مربوط به شربت کلاسید ۱۲۵ باید با مهر پزشک متخصص باشد.

شربت کلاسید ۱۲۵ برای بزرگسالان نیز مصرف می شود ؟

شربت کلاسید ۱۲۵ برای بزرگسال توسط پزشک تعیین دز می شود و قابل مصرف می باشد.

 

 

 

مطالب پیشنهادی:

قیمت شربت کلاسید ۱۲۵

طرز تهیه شربت کلاریترومایسین

شربت کلاریترومایسین ۱۲۵

قیمت شربت کلاریترومایسین خارجی

شربت klamer 125

قرص klacid

شربت کلامر خارجی

 

 

 

شربت کلاسید 125

شربت کلاسید ۱۲۵

در مورد این مقاله بیشتر بخوانید.

 

نحوه خرید از داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی.

 

با ما تماس بگیرید WhatsApp

 

 

 

آدرس داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی

۵/۵ - (۳۸ امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *