داروهای تقویت سیستم ایمنی, مقالات آموزشی

واکسن پرونار ۱۳

واکسن پرونار 13

واکسن پرونار ۱۳، واکسن پرونار یا پنوموکوک pneumococcal 7-valent conjugate برای جلوگیری از عفونت ناشی از باکتری‌های پنوموکوک استفاده می‌شود. واکسن پرونار ۱۳ دربرگیرنده ۷ نوع مختلف باکتری‌های مولد پنوموکوک است. ب

یماری پنوموکوک (Pneumococcal) یک عفونت جدی ایجادشده توسط این باکتری‌ها است. باکتری‌های پنوموکوک می‌توانند سینوس‌ها و گوش داخلی را آلوده کنند. همچنین آن‌ها می‌توانند ریه‌ها، خون و مغز را آلوده کند و این شرایط می‌تواند برای فرد مبتلا شده مرگبار باشد.

مکانیسم عمل واکسن پرونار ۱۳، از طریق دریافت یک دوز کوچکی از باکتری یا پروتئین‌های باکتری‌ها از این واکسن توسط فرزند شما است که باعث می‌شود که به بدن در ایجاد ایمنی در برابر بیماری کمک کند.

این واکسن عفونت فعالی را که قبلاً در بدن ایجادشده را درمان نمی‌کند. ابتلای به بیماری پنوموکوک (مانند پنومونی یا مننژیت) نسبت به دریافت واکسن پرونار ۱۳ برای سلامت کودک شما بسیار خطرناک‌تر است. بااین‌حال، مانند هر دارویی، واکسن پرونار ۱۳ می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

البته خطر عوارض جانبی جدی ناشی از دریافت واکسن پرونار ۱۳ بسیار کم است. واکسن پرونار ۱۳ مانند هر واکسنی ممکن است در هر فردی از ابتلای به بیماری جلوگیری نکند ( یعنی لزوماً تأثیر ۱۰۰ درصدی ندارد).

همچنین واکسن پرونار ۱۳ برای استفاده در کودکان سنین ۶ هفتگی تا ۱۰ سالگی است.

 

واکسن پرونار ۱۳ چیست؟

واکسن پرونار ۱۳، که از شایع ترین سروتیپ های باکتری پنوموکوک که موجب بیماری های پنوموکوکی می شوند، کمک می نماید. واکسن پرونار ۱۳ در سال ۲۰۱۰ به بازار معرفی گردید و در سال ۲۰۱۱ جهت استفاده در بالغین مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده قرار گرفت.

۱۳ ظرفیت موجود در واکسن، پوشش دهنده سروتیپ هایی است که بیشترین توان مقاومت باکتریایی و بروز عفونت را از خود نشان داده اند. این سرو تایپ ها شامل ۱,۳,۴,۵, ۶A, 7F, 9B, 14,18C, 19A, 19F, 23F,6B میباشند. تفاوت مهم واکسن ۱۳ ظرفیتی نسبت به انواع دیگر واکسن های پنوموکوکی، توانایی ایجاد مصونیت طولانی مدت بوده که این خصیصه با استفاده از تکنولوژی کونژوگیشن بدست آمده است.

به بیان ساده این فرآیند باعث شده تا ایمنی زایی واکسن ارتقا چشمگیری یافته و بتواند از سطوح بالاتر ایمنی سلولی بدن بر علیه باکتری پنوموکوک استفاده نماید.

واکسن پرونار ۱۳، با از بین بردن تجمع باکتریایی در حلق افراد از انتقال باکتری مابین افراد جلوگیری میکند.

سروتایپ: زیر گروه باکتریایی

واکسن پرونار ۱۳ برای افراد بالای دو سال بصورت تک دوز بوده و ایمنی طولانی مدت ایجاد مینماید، بطوریکه تا پایان عمر نیازی به تکرار واکسن وجود ندارد.

 

واکسن پرونار 13

 

باکتری های پنوموکوکی

این باکتریها میتوانند سینوس ها و گوش داخلی را آلوده کنند. همچنین می تواند ریه ها، خون و مغز را آلوده کند و این شرایط میتواند کشنده باشد.

واکسن پرونار ۱۳، باعث می شود که بدن عوامل محافظتی خود را در برابر بیماری تولید کند. عفونت پنوموکوک می تواند موجب مشکلات جدی مانند ذات الریه که بر ریه ها اثر می گذارد، مننژیت که بر مغز اثر می گذارد، و باکتریمی که یک عفونت شدید در خون است، شود. پنوموکوک همچنین یک دلیل مهم در عفونت گوش در کودکان است.

در نوزادان و کودکان خردسال، ایمن سازی شامل ۱ تا ۴ دوز از واکسن است که بستگی به سن در هنگام تزریق دوز اول دارد. واکسن پرونار ۱۳، را میتوان همزمان با سایر واکسیناسیون ها تزریق کرد.

 

پنوموکوک چیست؟

سینه پهلو یا پلومونی که در زبان عربی ذات الریه نیز نامیده می شود، عفونت قسمت اسفنجی ریه است. این بیماری پس از یک عفونت ویروسی و بیشتر پس از آنفلوآنزا آغاز می شود.

این بیماری معمولا در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسمها، برخی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خودایمنی رخ می دهد.

سینه پهلو ممکن است در هر زمانی بروز کند، اما در کودکان و سالمندان شایعتر است، چرا که آنها مستعد ابتلا به بیماری های مرتبط با مراقبتهای بهداشتی هستند که به علت حضور طولانی در یک بیمارستان یا سایر مراکز درمانی گسترش مییابد.

سینه پهلو اکتسابی از جامعه در کودکان شایع است، زیرا آنها به مدرسه یا دیگر مکان های اجتماعی میروند. همیشه توصیه میشود که برای درمان این بیماری به پزشک مراجعه کنید، هر چند که در خانه نیز می توان آن را درمان کرد.

بیماری سینه پهلو را می توان طی دو تا سه هفته در خانه درمان کرد. با این حال، بیمارانی که از بیماری های مزمنی مانند دیابت، آسم و بیماری های قلبی رنج میبرند، باید با پزشک خود بلافاصله بعد از مشاهده ی اولین نشانه ی سینه پهلو مشورت کنند.

پنومونی یک عفونت در یک یا هر دو ریه است. این بیماری می تواند در اثر باکتریها، ویروس ها یا قارچ ها ایجاد شود. پنومونی باکتریایی شایعترین نوع در بزرگسالان است.

ذات الریه باعث التهاب در کیسه های هوا در ریه های شما می شود که به آن آلوئولی گفته میشود. آلوئول ها با مایع یا چرک پر میشوند و تنفس دشوار می شود.

 

علائم ذات الریه چیست؟

علائم ذات الریه میتواند خفیف و تهدید کننده زندگی باشد. شایعترین علائم ذات الریه میتواند شامل موارد زیر باشد:

سرفه که ممکن است خلط (مخاط) ایجاد کند

تب، تعریق و لرز

در این باره بیشتر بدانیم
قرص آدانکور 10

تنگی نفس

درد قفسه سینه

سایر علائم با توجه به علت و شدت عفونت و همچنین سن و سلامت عمومی فرد میتوانند متفاوت باشند.

علت این بیماری چیست؟

پنومونی ویروسی ممکن است با علائمی مانند آنفولانزا مانند خس خس سینه شروع شود. تب بالا ممکن است بعد از ۱۲-۳۶ ساعت رخ دهد.

ذات الریه باکتریایی ممکن است باعث ایجاد تب تا ۱۰۵ درجه فارنهایت به همراه تعریق زیاد هم شود.

علائم بر اساس سن

کودکان زیر ۵ سال ممکن است سریع نفس بکشند.

ممکن است نوزادان استفراغ کنند، کمبود انرژی داشته باشند یا در نوشیدن یا خوردن مشکلی داشته باشند.

افراد مسن ممکن است دمای بدن پایینتر از حد طبیعی باشد.

 

انواع و دلایل ذات الریه چیست؟

انواع عمده پنومونی با توجه به علت عفونت، محل انتقال عفونت و چگونگی ابتلا به عفونت طبقه بندی میشوند.

پنومونی را میتوان طبق ارگانیزم ایجاد عفونت طبقه بندی کرد.

 

پنومونی باکتریایی

شایعترین علت ذات الریه باکتریایی، استرپتوکوک پنومونیه است. پنومونی کلامیدوفیلا و لژیونلا پنوموفیلا همچنین میتوانند باعث پنومونی باکتریایی شوند.

 

ذات الریه ویروسی

ویروسهای تنفسی اغلب علت ذات الریه بخصوص در کودکان خردسال و افراد مسن است. ذات الریه ویروسی معمولا جدی نیست و برای مدت زمان کوتاه تری از پنومونی باکتریایی دوام میآورد.

 

پنومونی مایکوپلاسما

ارگانیسمهای مایکوپلاسما ویروس یا باکتری نیستند، اما این دو ویژگی مشترک برای هر دو دارند. مایکوپلاسما به طور کلی باعث موارد خفیف ذات الریه، اغلب در کودکان بزرگتر و بزرگسالان میشود.

 

پنومونی قارچی

قارچهای موجود در خاک میتوانند باعث ایجاد ذات الریه در افرادی شوند که مقادیر زیادی از ارگانیسمها را استنشاق میکنند. آنها همچنین میتوانند باعث ایجاد ذات الریه در افراد مبتلا به بیماریهای مزمن یا ضعف سیستم ایمنی شوند.

 

واکسن پرونار ۱۳ چه فوایدی دارد؟

مکانیسم عمل واکسن پرونار ۱۳ از طریق دریافت یک دوز کوچکی از باکتری یا پروتئین های باکتریها از این واکسن توسط فرزند شما است که باعث می شود که به بدن در ایجاد ایمنی در برابر بیماری کمک کند. واکسن پرونار ۱۳ عفونت فعالی را که قبلا در بدن ایجاد شده را درمان نمیکند.

ابتلای به بیماری پنوموکوک مانند پنومونی یا مننژیت نسبت به دریافت واکسن پرونار ۱۳ برای سلامت کودک شما بسیار خطرناکتر است. با این حال، مانند هر دارویی، این واکسن میتواند عوارض جانبی ایجاد کند.

البته خطر عوارض جانبی جدی ناشی از دریافت واکسن پرونار ۱۳ بسیار کم است. واکسن پرونار ۱۳ مانند هر واکسنی ممکن است در هر فردی از ابتلای به بیماری جلوگیری نکند، همچنین واکسن پرونار ۱۳ برای استفاده در کودکان سنین ۶ هفتگی تا ۱۰ سالگی است.

 

نحوه تزریق واکسن پرونار ۱۳ چگونه است؟


واکسن پرونار ۱۳ از طریق یک دوره تزریق به بیمار زده میشود. اولین شات تزریق هنگامی که کودک ۲ ماهه است، زده میشود. سپس نوبت های تقویت کننده و یادآور واکسن در ۴ ماه، ۶ ماه و ۱۲ تا ۱۵ ماهگی داده میشود.

در کودکی با سن بزرگتر ۶ ماه که هنوز این واکسن را دریافت نکرده است، اولین دوز را میتوان در هرزمانی از سن ۷ ماهگی تا ۹ سال تزریق کرد.

اگر کودک در تزریق اولیه، کمتر از ۱ سال داشته باشد، او به دو دوز یادآور و افزایش دهنده نیاز دارد. درصورتیکه کودک در تزریق اولیه، در سن ۱۲ تا ۲۳ ماهگی باشد، باید یک دوز یادآور دریافت کند.

یک کودک ۲ ساله و یا دارای سن بیشتر در زمان اولین تزریق ممکن است تنها به یک تزریق بدون دوز تقویت کننده نیاز داشته باشد.

 

سه نوع واکسن پنوموکوک وجود دارد

در این بخش با انواع واکسن پرونار آشنا خواهیم شد.

واکسنهای پلی ساکاریدی

علیه ۲۳ تا از آنتی ژنهای پلی ساکاریدی است و برای ۲۳ تا از این سروتایپها میتواند ایمنی ایجاد کند. البته واکسن پلی ساکاریدی در کودکان زیر ۲ سال مؤثر نیست. ایمنی زایی این واکسن، طولانی نیست و هر ۵ یا ۶ سال نیاز به واکسن یادآور دارد. این نوع واکسن، ایمنی مخاطی را تحریک نمی کند؛ بنابراین بر میزان ناقلین باکتری تأثیری ندارد.

واکسن کونژوگه پره ونار

علیه ۷ گونه از سروتایپها میتواند ایجاد آنتی بادی کند. واکسن کونژوگه (پره ونار) مشکلات واکسن پلی ساکاریدی را ندارد.

واکسن پره ونار برای تمامی کودکان زیر ۲ سال معمولا در۲، ۴، ۶ و ۱۵ ماهگی میتوان به کار برد. همچنین کودکان ۲۴ ماه تا ۵۹ ماههای که واکسن پره ونار را دریافت نکردهاند و در معرض ابتلا هستند (مثل کودکانی که به مهدکودک میروند) توصیه میشود. هم اکنون بیش از ۱۰۰ کشور جهان از واکسن کونژوگه Prevenar استفاده می کنند و در ۴۱ کشور جز واکسیناسیون ملی انجام میگیرد.

واکسن کونژوگه prevnar

واکسن کونژوگه جدید است و علیه ۱۳ گونه پنوموکوک ایجاد آنتی بادی میکند. این واکسن معمولا برای سالمندان بالای ۶۵ سال توصیه میشود.

 

نکاتی را که در مورد مصرف واکسن پرونار ۱۳ باید بدانیم:

لطفا قبل از تزریق این واکسن برای خود یا فرزندتان این بروشور را با دقت بخوانید زیرا حاوی اطلاعات مهمی برای شما می باشد:

این بروشور را نزد خود نگهدارید. شما ممکن است دوباره نیاز به خواندن آن داشته باشید.

در صورت داشتن هرگونه سوال بیشتر، از پزشک، داروساز یا پرستار خود کمک بگیرید.

این واکسن برای شما یا فرزندتان تجویز شده است. از دادن آن به دیگران اجتناب کنید.

اگر هر یک از عوارض جانبی مشاهده شد یا در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی ذکر نشده در این بروشور، لطفا با پزشک، داروساز یا پرستار خود تماس بگیرید. به بخش ۴ مراجعه شود.

چه چیزی لازم است بدانید قبل از این که شما یا فرزندتان واکسن پرونار ۱۳ را دریافت کنید

در موارد زیر واکسن پرونار ۱۳ نباید استفاده شود:

اگر شما یا فرزندتان آلرژی (حساسیت فوق العاده) به ماده موثره یا سایر ترکیبات واکسن ( لیست شده در بخش ۶) یا هر واکسن دیگری حاوی توکسوئید دیفتری داشته باشید.

اگر شما یا فرزندتان عفونت حاد با تب بالا (بالای ۳۸ درجه سانتیگراد) داشته باشید. اگر واکسن برای شما یا فرزندتان تجویز شده، واکسیناسیون تا زمانی که شما یا فرزندتان بهتر شوید به تعویق می افتد. عفونت جزیی مثل سرماخوردگی مشکلی ندارد .با این حال ابتدا با پزشک، داروساز یا پرستار خود صحبت کنید.

در این باره بیشتر بدانیم
کیت تشخیص کرونا

 

موارد احتیاط و هشدارها واکسن پرونار ۱۳

قبل از واکسیناسیون با پزشک، داروساز یا پرستار خود در میان بگذارید:

اگر شما یا فرزندتان مشکلات پزشکی مثل واکنش آلرژیک یا مشکلات تنفسی قبل از هر دوزی از پرونار یا واکسن پرونار ۱۳ داشته اید.

اگر شما یا فرزندتان هرگونه مشکل خونریزی یا کبودی دارید.

اگر شما یا فرزندتان سیستم ایمنی ضعیف دارید (مثل ابتلا به HIV) که ممکن است نفع حداکثری را از واکسن پرونار ۱۳ به دست نیاورید.

اگر شما یا فرزندتان سابقه تشنج بر اثر داروهای کاهنده تب داشته اید که ممکن است قبل از تزریق واکسن پرونار ۱۳ مصرف شوند. اگر فرزندتان پس از واکسیناسیون دچار عدم هوشیاری یا تشنج (غش) شده است، لطفا سریعا با پزشکتان تماس بگیرید.

اگر فرزند شما بسیار نارس متولد شده (در قبل از ۲۸ هفتگی از دوران بارداری)، تا ۲ الی ۳ روز بعد از واکسیناسیون فواصل بین تنفسی ممکن است طولانی تر از حالت معمول باشد، بنابراین قبل از واکسیناسیون با پزشک، داروساز یا پرستار خود صحبت کنید.

مثل هر واکسن دیگری، واکسن پرونار ۱۳ محافظت ۱۰۰% برای فردی که واکسن را دریافت می کند ایجاد نمی کند.

واکسن پرونار ۱۳، تنها از غفونتهای گوشی محافظت می کند که توسط انواعی از استرپتوکوکوس پنومونیه که در واکسن موجود است ایجاد می شوند. واکسن پرونار ۱۳ علیه دیگر عوامل عفونی که می توانند عفونتهای گوش ایجاد کنند محافظت ایجاد نمی کند.

 

شکل و محتوای بسته واکسن پرونار ۱۳

واکسن به صورت سوسپانسیون سفید آماده تزریق است. به صورت تک دوز با سرنگ آماده تزریق (۰.۵ml) می باشد. اندازه بسته ۱ و ۱۰ عددی با یا بدون سوزن می باشد و مولتی پک شامل ۵ بسته ۱۰ سرنگی آماده تزریق با یا بدون سوزن می باشد.

محتویات واکسن پرونار ۱۳

مواد موثره شامل:

۲ میکروگرم از پلی ساکارید سروتایپ های ۱, ۳, ۴, ۵, ۶A, 7F, 9V, 14, 18C, 19A, 19F, 23F
۴ میکروگرم از پلی ساکارید سروتایپ ۶B
کونژوگه شده با ۳۲ میکروگرم پروتئین حامل CRM197 و جذب شده بر روی آلومینیوم فسفات (۰.۱۲۵ میلی گرم آلومینیوم) در هر دوز.

سایر محتویات شامل کلرید سدیم، سوکسینات، پلی سوربات ۸۰ و آب جهت تزریق می باشد.

مقدار و نحوه مصرف واکسن پرونار ۱۳ :

پزشک یا پرستار دوز پیشنهادی (۰.۵ ml) را به بازوی شما یا بازو و یا عضله ران فرزندتان تزریق خواهد کرد.

اطفال ۶ هفته تا ۶ ماهه

معمولا فرزند شما باید یک دوره ابتدایی شامل سه تزریق را به همراه یک دوز یادآور دریافت کند.

اولین تزریق ممکن است از سن شش هفتگی باشد.

فاصله بین هر تزریق حداقل یک ماه باید باشد.

دوز چهارم (یادآور) بین ۱۱ الی ۱۵ ماهگی داده می شود.

به شما گفته خواهد شد برای تزریق دوز بعدی چه زمانی باید مراجعه کنید .

براساس دستورالعمل های رسمی در کشور شما، ممکن است از طریق ارایه دهندگان خدمات بهداشتی زمانبندی دیگری مورد استفاده قرار گیرد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک، داروساز یا پرستار خود مشورت کنید.

اطفال نارس

فرزند شما یک دوره ابتدایی شامل سه تزریق را دریافت خواهد کرد. اولین تزریق در اوایل ۶ هفتگی و فواصل بین دوز ها حداقل یک ماهه خواهد بود. بین ۱۱ الی ۱۵ ماهگی، فزرند شما دوز چهارم (یادآور) را دریافت خواهد کرد.

اطفال، کودکان و نوجوانان واکسینه نشده بالاتر از ۷ ماه

اطفال ۷ تا ۱۱ ماهه باید دو دوز از واکسن را دریافت کنند. بین هر تزریق حداقل یک ماه فاصله باید وجود داشته باشد. دوز سوم در سال دوم زندگی تزریق خواهد شد.

کودکان ۱۲ تا ۲۳ ماهه باید دو دوز از واکسن را دریافت کنند. بین هر تزریق حداقل دو ماه باید فاصله وجود داشته باشد.

کودکان ۲ تا ۱۷ ساله باید یک دوز از واکسن را دریافت کنند.

اطفال، کودکان و نوجوانانی که قبلا با پرونار واکسینه شده اند

اطفال و کودکانی که قبلا پرونار را دریافت کرده اند ممکن است برای تکمیل دوره تزریق، پرونار۱۳ را دریافت کنند.

برای کودکان ۱ تا ۵ سال که قبلا با پرونار واکسینه شده اند، پزشک یا پرستار شما تعداد دوزهای مورد نیاز پرونار ۱۳ را توصیه خواهند کرد.

کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۷ سال باید یک دوز را دریافت کنند.

به منظور تکمیل دوره تزریق لازم است دستورات پزشک، داروساز یا پرستار را دنبال نمایید.

اگر شما زمان تزریق را فراموش کردید، با پزشک، داروساز یا پرستار مشورت کنید.

بزرگسالان

بزرگسالان باید یک دوز از واکسن را دریافت کنند.

اگر شما قبلا واکسن پنوموکوکی دریافت کرده اید به پزشک، داروساز یا پرستار خود اطلاع دهید.

اگر هر سوال دیگری در مورد استفاده از پرونار ۱۳ دارید از پزشک، داروساز یا پرستار خود کمک بگیرید.

بیماران خاص

افرادی با خطر بالای عفونتهای پنوموکوکی (مثل مبتلایان به HIV یا بیماری سلول داسی شکل) از جمله افرادی که قبلا با واکسن پلی ساکاریدی ۲۳ ظرفیتی واکسینه شده اند، باید حداقل یک دوز از پرونار ۱۳ را دریافت کنند.

افرادی که پیوند سلول های بنیادی خونساز داشته اند ممکن است سه دوز دریافت کنند که اولین دوز ۳ تا ۶ ماه بعد ازپیوند با فاصله حداقل یک ماه بین دوزها خواهد بود. دوز چهارم (یادآور) ۶ ماه بعد از تزریق سوم توصیه شده است.

 

عوارض جانبی احتمالی واکسن پرونار ۱۳

 

مشابه همه واکسنها، پرونار ۱۳ می تواند ایجاد عوارض جانبی نماید ، هرچند ممکن است برای همه اتفاق نیفتد.

عوارض جانبی گزارش شده برای پرونار ۱۳ در اطفال و کودکان (۶ هفته تا ۵ سالگی)

شایعترین عوارض جانبی ( در بیش از ۱ مورد از هر ۱۰ مورد تزریق واکسن رخ می دهند)

کاهش اشتها

تب، تحریک پذیری، درد، حساسیت، قرمزی، ورم یا سختی در ناحیه تزریق، خواب آلودگی، بی قراری در خواب

قرمزی، سختی، تورم در ۵-۷ cm از ناحیه تزریق (بعد از دوز یادآور و در کودکان بزرگتر “۲ تا ۵ ساله”)

عوارض جانبی معمول (در حداکثر ۱ مورد از هر ۱۰ مورد تزریق واکسن رخ می دهند):

استفراغ، اسهال

تب بیش از ۳۹ درجه سانتی گراد، حساسیت در ناحیه تزریق که تداخل در حرکت ایجاد می کند. قرمزی، سختی، تورم در ۵-۷ cm از ناحیه تزریق (بعد از دوره ابتدایی تزریق ها)

راش

عوارض جانبی غیر معمول ( در حداکثر ۱ مورد از هر ۱۰۰ مورد تزریق واکسن رخ می دهند):

در این باره بیشتر بدانیم
قطره سیدرال گوچه

تشنج (غش) شامل مواردی که از طریق تب بالا ایجاد می شوند.

راش، کهیر یا راشهای کهیر مانند (hives)

قرمزی، تورم یا سختی در بیش از ۷ سانتی متری از ناحیه تزریق، گریه

عوارض جانبی نادر (در حداکثر ۱ مورد از هر ۱۰۰۰ مورد تزریق واکسن رخ می دهد):

واکنش های کلاپس هیپوتونیک (کلاپس یا حالت شبه شوک)

واکنش آلرژیک(حساسیت فوق العاده) شامل تورم صورت و یا لبها، مشکل در تنفس

عوارض جانبی گزارش شده برای پرونار ۱۳ در اطفال و کودکان (۶ تا ۱۷ ساله):

شایعترین عوارض جانبی ( در بیش از ۱ مورد از هر ۱۰ مورد تزریق واکسن رخ می دهند):

کاهش اشتها

تحریک پذیری، درد، حساسیت، قرمزی، ورم یا سختی در ناحیه تزریق، خواب آلودگی، بی قراری در خواب، حساسیت در ناحیه تزریق که تداخل در حرکت ایجاد می کند.

عوارض جانبی معمول (در حداکثر ۱ مورد از هر ۱۰ مورد تزریق واکسن رخ می دهند)

سر درد

استفراغ، اسهال

راش، کهیر یا راشهای کهیر مانند (hives)

تب

عوارض جانبی در کودکان و نوجوانان مبتلا به HIV، بیماری سلول داسی شکل یا پیوند سلول های بنیادی خونساز عوارض جانبی مشابهی خواهند داشت اگر چه میزان سردرد، استفراغ، اسهال، تب، خستگی، درد مفاصل و عضلات خیلی شایع بوده است.

دیگر عوارض جانبی دیده شده با پرونار ۱۳ در اطفال و کودکان بالاتر از ۵ سال در تجربیات بعد از معرفی به بازار :

واکنش آلرژیک شدید شامل شوک (کلاپس قلبی عروقی)، آنژیوادم( تورم لبها، صورت یا حلق)

کهیر (hives)، درماتیت (قرمزی و سوزش) و خارش (itching) در ناحیه تزریق، سرخی (flushing)

بزرگ شدن گره ها یا غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) در نزدیکی ناحیه تزریق مثل زیر بغل یا در کشاله ران

اریتم مولتی فرم (راش ایجاد کننده پلاکتهای قرمز خارشی)

در بچه های متولد شده بسیار نارس (در قبل از ۲۸ هفتگی از دوران بارداری) تا ۲ الی ۳ روز بعد از واکسیناسیون فواصل بین تنفسی ممکن است طولانی تر از حالت معمول باشد.

عوارض جانبی گزارش شده برای پرونار ۱۳ در بزرگسالان:

شایعترین عوارض جانبی (در بیش از یک مورد از هر ۱۰ مورد از تزریق واکسن رخ می دهند):

کاهش اشتها، سردرد، اسهال، استفراغ (برای ۱۸ تا ۴۹ سالگی)

لرز، خستگی، راش، درد، سختی متورم یا حساسیت در ناحیه تزریق که با حرکت بازو تداخل دارد (درد شدید یا حساسیت در ناحیه تزریق برای افراد ۱۸ تا ۳۹ سال و محدودیت شدید حرکت بازو برای افراد ۱۸ تا ۳۹ سال)

بدتر شدن یا درد جدید در مفاصل و عضلات شما

تب (برای افراد ۱۸ تا ۲۹ سال)

عوارض جانبی معمول (در حداکثر ۱ مورد از هر ۱۰ مورد از تزریق واکسن رخ می دهند):

استفراغ ( برای افراد بالاتر از ۵۰ سال)، تب (برای افراد بالاتر از ۳۰ سال)

عوارض جانبی غیر معمول (در حداکثر ۱ مورد از هر ۱۰۰ مورد از تزریق واکسن رخ می دهند):

تهوع

واکنش آلرژیک (افزایش حساسیت) شامل تورم صورت و یا لبها، اختلال در تنفس

بزرگ شدن گره ها و غدد لنفاوی (لنفادنوپاتی) در نزدیکی ناحیه تزریق مثل زیر بغل

بزرگسالان مبتلا به HIV عوارض جانبی مشابهی دارند ولی تب و استفراغ بسیار شایع تر و تهوع شایع تر است.

بزرگسالانی که پیوند سلول های بنیادی خونساز انجام داده اند عوارض جانبی مشابهی دارند ولی تب و استفراغ بسیار شایع تر می باشد.

گزارش عوارض جانبی

اگر شما یا فرزندتان هرگونه عارضه جانبی مشاهده کردید با دکتر، داروساز خود مشورت کنید. این مساله شامل هرگونه عارضه جانبی ذکر نشده در این بروشور نیز می شود. با گزارش عوارض جانبی، شما می توانید به فراهم کردن اطلاعات بیشتر در مورد ایمنی این دارو کمک کنید.

 

تداخلات واکسن پرونار ۱۳

پزشک شما ممکن است از شما بخواهد به فرزندتان، پاراستامول یا دیگر داروهای کاهنده تب قبل از تزریق پرونار ۱۳ بدهید. این به کاهش برخی از عوارض جانبی پرونار ۱۳ کمک می کند.

اگر شما یا فرزندتان اخیرا هرگونه داروی دیگری از جمله داروهایی که بدون نسخه تهیه می شوند مصرف کرده اید یا هرگونه واکسن دیگری دریافت کرده اید لطفا به پزشک، داروساز یا پرستار خود اطلاع دهید.

بارداری و شیردهی :

اگر شما باردار هستید یا فکر می کنید که ممکن است باردار باشید یا قصد بچه دار شدن دارید و یا در حال شیر دهی هستید قبل از دریافت این واکسن با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

 

شرایط نگهداری واکسن پرونار ۱۳

خارج از دسترس و دید کودکان نگهداری شود.

پرونار ۱۳ را بعد از تاریخ انقضای ذکر شده روی جعبه و لیبل استفاده نکنید. تاریخ انقضا مربوط به آخرین روز از آن ماه می باشد.

در یخچال (دمای ۲ الی ۸ درجه سانتی گراد) نگهداری شود.

فریز نشود.

 

 

سئوالات متداول: 

آیا واکسن پرونار ۱۳ مشابه ایرانی دارد؟

خیر، واکسن پرونار ۱۳ مشابه ایرانی ندارد و فقط واکسن خارجی آن موجود است.

واکسن پرونار ۱۳ تحت پوشش بیمه تامین اجتمایی است ؟

واکسن پرونار ۱۳ تا کنون تحت پوشش بیمه تامین اجتمایی قرار نگرفته است.

آیا واکسن پرونار ۱۳، برای بزرگسال هم مورد استفاده قرار می گیرد؟

درصورت تجویز پزشک، واکسن پرونار ۱۳ جهت اشخاص نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی واکسن پرونار ۱۳ چیست؟

مانند سایر واکسنهای تزریقی، واکسن پرونار ۱۳ نیز می تواند عوارض متداولی نظیر تب، عوارض گوارشی و یا ... داشته باشد.

واکسن پرونار ۱۳ نیاز به نسخه دارد ؟

جهت تهیه و تزریق واکسن پرونار ۱۳، می بایست نسخه پزشک ارایه گردد.

 

مطالب پیشنهادی:

قیمت واکسن پرونار چیست

عوارض واکسن پرونار ۱۳

قیمت واکسن prevenar 13

واکسن پرونار ساخت کجاست

عکس واکسن پرونار ۱۳

واکسن پرونار از کجا تهیه کنم

          واکسن پرونار ۱۳ از کجا تهیه کنم

          واکسن پرونار ۲۳ از کجا تهیه کنم

قیمت واکسن پرونار ۱۳

واکسن پرونار ۲۳

واکسن پرونار برای بزرگسال 

عوارض واکسن پرونار ۱۳

قیمت واکسن prevenar 13 با بیمه

واکسن پرونار ۱۳ در تهران

واکسن پرونار ۱۳ در شیراز

زمان تزریق واکسن پرونار ۱۳

 

در مورد این مقاله بیشتر بخوانید.

 

 سئوالات متداول:  		<div class="wp-faq-schema-wrap wp-faq-schema-accordion">
						<div class="wp-faq-schema-items">
									<h3>آیا واکسن پرونار ۱۳ مشابه ایرانی دارد؟</h3>
					<div class="">
						<p>خیر، واکسن پرونار ۱۳ مشابه ایرانی ندارد و فقط واکسن خارجی آن موجود است.</p>
					</div>
									<h3>واکسن پرونار ۱۳ تحت پوشش بیمه تامین اجتمایی است ؟</h3>
					<div class="">
						<p>واکسن پرونار ۱۳ تا کنون تحت پوشش بیمه تامین اجتمایی قرار نگرفته است.</p>
					</div>
									<h3>آیا واکسن پرونار ۱۳، برای بزرگسال هم مورد استفاده قرار می گیرد؟</h3>
					<div class="">
						<p>درصورت تجویز پزشک، واکسن پرونار ۱۳ جهت اشخاص نیز مورد استفاده قرار می گیرد.</p>
					</div>
									<h3>عوارض جانبی واکسن پرونار ۱۳ چیست؟</h3>
					<div class="">
						<p>مانند سایر واکسنهای تزریقی، واکسن پرونار ۱۳ نیز می تواند عوارض متداولی نظیر تب، عوارض گوارشی و یا ... داشته باشد.</p>
					</div>
									<h3>واکسن پرونار ۱۳ نیاز به نسخه دارد ؟</h3>
					<div class="">
						<p>جهت تهیه و تزریق واکسن پرونار ۱۳، می بایست نسخه پزشک ارایه گردد.</p>
					</div>
							</div>
		</div>
		 مطالب پیشنهادی: کدام کیت تشخیص کرونا بهتره  کیت تشخیص کرونا را از کجا بخریرم؟ کیت تشخیص کرونا خارجی  کیت تشخیص کرونا ایرانی  کیفیت کیت تشخیص کرونا  خرید آن لاین کیت تشخیص کرونا کیت تشخیص کرونا در تهران خرید اینترنتی کیت تشخیص کرونا کیت تشخیص کرونا در خانه در مورد این مقاله بیشتر بخوانید. . نحوه خرید از داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی. . با ما تماس بگیرید  .

نحوه خرید از داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی.

.

آدرس داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی

با ما تماس بگیرید WhatsApp

۴.۹/۵ - (۶۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *