داروهای اعصاب, مقالات آموزشی

قرص دپاکین ۵۰۰

قرص دپاکین 500

قرص دپاکین ۵۰۰ جهت درمان بیماری های با منشاء عصبی تجویز می شود. ماده موثره این دارو والپروات سدیم است که جهت درمان تشنج، سردرد، ناراحتی های اختلال دوقطبی و درمان میگرن مصرف می گردد. مکانیسم اثر قرص دپاکین ۵۰۰ کم کردن جریان الکتریکی مزاحم است که تحریک پذیری زیاد از حد سلول های عصبی را منجر می شود، برندهای شناخته شده قرص دپاکین ۵۰۰، والپروات سدیم ساندوز، والپروات سدیم رها و چند برند دیگر است، قرص دپاکین ۵۰۰ توسط کوبل دارو در داخل کشور و تحت لایسنس تولید می شود، جهت مشاوره دارویی با خانه دارو در تماس باشید.

درباره قرص دپاکین ۵۰۰ چیست ؟

قرص دپاکین ۵۰۰ (Depakene 500) برای درمان اختلالات تشنج، بیماری‌های روانشناختی و روانشناختی (مانند فاز مانیک اختلال دو قطبی) و برای پیشگیری از سردردهای میگرنی استفاده می‌شود. این دارو تعادل برخی مواد طبیعی (انتقال دهنده‌های عصبی) در مغز را بازیابی می‌کند. نام دیگر این دارو سدیم والپروات (VPA) است.

والپروئیک اسید، والپروات سدیم، و فرم‌های والپروات سٍمی‌سدیم، داروهایی هستند که در درجه اول برای درمان صرع و اختلال دو قطبی و جلوگیری از سردردهای میگرنی مصرف می شود.

هر قرص دپاکین ۵۰۰،  ۵۰۰ میلی گرمی آهسته رهش، حاوی ترکیبی از ۳۳۳ میلی گرم سدیم والپروات و ۱۴۵ میلی گرم والپروئیک اسید است که معادل ۵۰۰ میلی گرم ماده ی فعال سدیم والپروات است.

آنچه قرص دپاکین ۵۰۰ را از سایر برندهای والپروات متمایز نموده است ملح حامل این دارو می باشد. این دارو ترکیبی از سدیم والپرات به اضافه اسید والپروئیک است. مزیت اسید والپروئیک نسبت به سدیم والپروات کاهش عوارض جانبی این دارو است که عمدتا به علت وجود سدیم موجود در دارو است. از جمله افزایش وزن و احتباس آب و نمک در بدن است. این دارو بصورت آهسته رهش فرموله شده است و به تدریج در دستگاه گوارش جذب می گردد.

هنگام مصرف قرص دپاکین ۵۰۰ ،کل کپسول را کامل ببلعید و آن را له نکنید و نجوید زیرا عاملی برای حساسیت گلو و دهان خواهد بود.

دوز قرص دپاکین ۵۰۰ بر اساس سن، وزن و وضعیت دارویی، پاسخ به درمان و دیگر موارد متفاوت است. حتماً در مورد داروهای دیگری که مصرف می کنید، چه با نسخه و چه بدون نسخه و چه داروهای گیاهی، به پزشک اطلاع رسانی کنید. این دارو را دقیقاً باید منظم مصرف کنید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید و هر روز سر ساعت خاص از آن استفاده نمایید.

اگر قرص دپاکین ۵۰۰ برای تشنج استفاده شود، هرگز بدون مشورت پزشک نباید آن را کنار بگذارید زیرا اگر ناگهان این دارو را قطع کنید، وضعیت بدتر می شود و بنابراین دوز دارو باید به تدریج کاهش یابد.

قرص دپاکین ۵۰۰ درد های میگرنی را به طور کامل درمان نمی نماید و معمولاً برای حملات میگرنی داروهای دیگری هم به همراه آن تجویز می گردد.

قرص دپاکین ۵۰۰ چیست ؟‌

قبل از شروع مصرف والپروئیک اسید یا همان قرص دپاکین ۵۰۰ راهنمای دارویی را بخوانید و اگر سؤالی دارید، از دکتر داروساز بپرسید، یا با خانه دارو تماس بگیرید.

این دارو طبق دستور روانپزشک از طریق دهان یا به صورت وریدی مصرف می‌شود. در صورت بروز ناراحتی معده بهتر است آن را با غذا میل کنید. کل کپسول را بلع نمایید. کپسول را خرد نکنید یا نجوید، چرا که می‌تواند دهان یا گلو را تحریک نماید.

میزان مصرف این دارو بستگی به سن، وزن، وضعیت پزشکی، پاسخ به درمان و سایر داروهای مصرفی شما دارد. حتماً در مورد کلیه محصولاتی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای با نسخه، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی) به پزشک خود اطلاع دهید.

به منظور بهره‌مندی از مزایای این دارو، به طور منظم از آن استفاده کنید. یادتان باشد که هر روز در زمان‌های یکسان از آن استفاده کنید تا مقدار دارو در خون شما ثابت بماند.

در این باره بیشتر بدانیم
قرص ناتریلیکس 1.5

اگر این دارو را برای تشنج استفاده می‌شود، مصرف آن را بدون مشورت با پزشک متوقف نکنید. در صورت قطع ناگهانی دارو ممکن است بیماری شما بدتر شود. ممکن است نیاز باشد تا دوز داروی شما به تدریج کاهش یابد.

این دارو سردردهای حاد میگرنی را تسکین نمی‌دهد. طبق دستور پزشک سایر داروها را برای حملات حاد میگرن استفاده کنید. در صورت عدم بهبود وضعیت پزشک خود را به پزشک اطلاع دهید.

تشنج

اثرات جانبی قرص دپاکین ۵۰۰

اگر عوارض زیر را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید:

اسهال

سرگیجه

خواب آلودگی

ریزش مو

تاری دید یا دوتا دیدن

 تغییر در دوران قاعدگی

زنگ زدن در گوش

لرزیدن (لرزش)

بی حسی

تغییر وزن ممکن است رخ دهد

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است. بنابراین پزشک قضاوت کرده که سود شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افراد هنگام استفاده از این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

تعداد کمی‌از افرادی که برای هر بیماری (مانند تشنج، اختلال دو قطبی، درد) ضد تشنج مصرف می‌کنند ممکن است افسردگی، افکار یا اقدام به خودکشی یا سایر مشکلات روانشناختی و روانشناختی را تجربه کنند. اگر شما یا خانواده ‌تان متوجه تغییرات غیرمعمول یا ناگهانی در روانشناختیه، افکار یا رفتارهایتان از جمله علائم افسردگی، افکار یا اقدام به خودکشی و افکار مربوط به آسیب رساندن به خود هستید، فوراً پزشک خود را مطلع نمایید.

با مصرف قرص دپاکین ۵۰۰ اختلال شدید مغزی انسفالوپاتی (و گاهی اوقات کشنده)، خصوصاً در بیماران با اختلالات متابولیکی خاص (اختلالات چرخه ادرار) به ندرت رخ داده است. در صورت بروز ضعف غیر قابل توضیح، استفراغ یا تغییرات ناگهانی روانشناختی و روانشناختی (مانند گیجی) بلافاصله به پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی بسیار جدی از جمله:

درد قفسه سینه

کبودی آسان یا خونریزی غیر قابل توضیح

ضربان قلب سریع یا آهسته و نامنظم

تورم دست یا پا

حرکت غیرقابل کنترل چشم (نستاگموس)

احساس سرماخوردگی یا لرز

تنفس سریع و از دست دادن هوشیاری

فوراً با پزشک تماس حاصل نمایید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به قرص دپاکین ۵۰۰ نادر است. با این وجود، در صورت مشاهده هرگونه علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله:

تب، گره‌های لنفاوی تورم، بثورات، خارش یا تورم (به خصوص صورت، زبان یا گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید.

موارد فوق لیستی کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه عوارض دیگری که در بالا ذکر نشده شدید، به پزشک مراجعه کنید.

 

 

قرص دپاکین 500

هشدارهای قرص دپاکین ۵۰۰ چیست ؟‌

قبل از مصرف والپروئیک اسید، در صورت حساسیت به این دارو، دیوالپروکس یا والپروات سدیم با پزشک خود در میان بگذارید. یا اگر آلرژی دیگری دارید این دارو ممکن است حاوی مواد غیرفعال (مانند روغن بادام زمینی) باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را با پزشک خود در میان بگذارید، به ویژه در مورد: بیماری کبد، پانکراتیت، برخی از اختلالات متابولیک (مانند اختلالات چرخه ادرار، سندرم آلپرز-هوتنلوچر)، سوء مصرف الکل، مشکلات خونریزی، بیماری مغز (زوال عقل)، بیماری کلیه، کمبود آب بدن (کم آبی)، تغذیه نامناسب.

برای کاهش احتمال بریدگی، کبودی یا آسیب دیدگی، با احتیاط از اشیاء تیز مانند تیغ و ناخن گیر استفاده کنید و از فعالیت‌هایی مانند ورزش تماسی خودداری کنید.

قبل از جراحی قسمتهای مختلف بدن، در مورد تمامی‌داروهایی که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای با نسخه، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید.

قرص دپاکین ۵۰۰ ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود یا بینایی شما را کم کند.

الکل یا ماری جوانا (حشیش) می‌تواند سرگیجه یا خواب آلودگی شما را بیشتر کند. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا هر کاری را که نیاز به هوشیاری یا دید روشن داشته باشد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید با خیال راحت این کارها را انجام دهید. مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید.

بزرگسالان مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، خصوصاً خواب آلودگی، سرگیجه، بی نظمی‌یا لرزش حساس باشند. خواب آلودگی، سرگیجه و بی حالی می‌تواند خطر افتادن را افزایش دهد.

قرص دپاکین ۵۰۰ برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. این کار می‌تواند به نوزاد متولد نشده آسیب برساند.

این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود. اگرچه هیچ گزارشی در مورد آسیب به نوزادان شیرده گزارش نشده است، اما قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

در این باره بیشتر بدانیم
کپسول موتیلیتی بوست

تداخلات دارویی قرص دپاکین ۵۰۰

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروها را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این مطلب شامل تمام فعل و انفعالات احتمالی دارو نیست. لیستی از تمام داروهایی را که استفاده می‌کنید (از جمله داروهای با نسخه و داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی) تهیه کنید و آن را با پزشک معالج خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک، داروهای خود را شروع، متوقف یا دوز آنها را تغییر ندهید.

برخی از داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: داروهای ضد افسردگی خاص (به عنوان مثال، آمیتریپتیلین، نورتریپتیلین، فنلزین)، برخی آنتی بیوتیک‌ها (کارباپنم‌هایی مانند دوریپنم، ایمی‌پنم)، مفلوکین، اورلیستات، سایر داروهای تشنج (به عنوان مثال، اتیوکسیمید، لاموتریژین، فنیتین، روفینامید، توپیرامات)، ریفامپین، وورینوستات، وارفارین، زیدوودین.

اگر توسط پزشک به دلایل خاص پزشکی مانند حمله قلبی یا جلوگیری از سکته مغزی آسپرین با دوز کم تجویز شده است (معمولاً این دوزها ۳۲۵-۸۱ میلی گرم در روز است) باید ادامه یابد. در صورت استفاده از آسپیرین به هر دلیلی با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت مصرف داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی می‌شوند از جمله الکل، ماری جوانا (حشیش)، آنتی هیستامین‌ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین)، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، زولپیدم)، داروهای آرامش بخش عضلانی (مانند کاریزوپودول) و داروهای تسکین دهنده درد (مانند کدئین، هیدروکودون) با پزشک خود مطرح کنید.

برچسب روی تمام داروهای خود (از جمله آلرژی یا محصولات سرماخوردگی و زکام) را بررسی کنید. زیرا این داروها اد ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می‌شوند. از دکتر داروخانه در مورد نحوه استفاده مطمئن داروها سؤال کنید.

این دارو ممکن است آزمایشات خاصی را تحت تأثیر قرار دهد (مثلاً کتون ادرار). اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و پزشکتان اطلاع دارند که از این دارو استفاده می‌کنید.

مصرف بیش از حد (Overdose) قرص دپاکین ۵۰۰

اگر فردی قرص دپاکین ۵۰۰ را بیش از حد تجویز شده مصرف کند و علائم جدی از قبیل بیهوشی یا مشکل تنفس را دارد، با اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد: خواب آلودگی بیش از حد، اغما، ضربان قلب نامنظم و کند.

تذکر: این دارو را به هیچ عنوان با دیگران به اشتراک نگذارید.

تست‌های پزشکی و یا آزمایشگاهی (مانند سطح دارو، آزمایش عملکرد کبد، شمارش کامل خون، آزمایش لخته شدن) باید قبل از شروع درمان، به صورت دوره ای برای نظارت بر پیشرفت شما یا بررسی عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

از دست دادن دوز
اگر یک دوز را از دست داده اید، به محض یادآوری آنرا استفاده کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، دوز از دست رفته را رد کنید. از دوز بعدی خود در زمان عادی استفاده کنید. دوز مصرف را دو برابر نکنید.

نگهداری قرص دپاکین ۵۰۰

این دارو را در دمای اتاق و به دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. در حمام نگهداری نکنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

 

قرص دپاکین 500

مواردی که ممکن قرص دپاکین ۵۰۰ تجویز شود

متخصصین اعصاب و روان(psychiatrists) ممکن است در نسخه ای که برای مراجع خود می نویسند،قرص دپاکین ۵۰۰  را هم تجویز کرده باشند و بیمار پس از تهیه آن از داروخانه و خواندن بروشور دارو که در آن درج شده است که این دارو برای بیماری صرع(=تشنج) مصرف می شود شوکه شوند و به تجویز روانپزشک خود شک کنند و تصور کنند که یا این دارو اشتباهی تجویز شده و یا روانپزشک آنها اساسا در موردشان تشخیص اشتباهی داده است.

ولی باید توجه داشت که هر دارویی موارد مصرف چندگانه در زیرشاخه های مختلف پزشکی دارد که ممکن است همه ی آنها در بروشور دارو قید نشده باشد و در آنجا صرفا به شایعترین بیماریی که این دارو برای آن به کار می رود اشاره شده باشد .

بنابرین به تجویز روانپزشک خود اعتماد کنید و در جریان باشید که این دارو، داروی بسیار موثر و کم خطر و امتحان پس داده ای در این موارد است:

۱-خشم انفجاری(Intermittent explosive disorder)

۲- عدم کنترل تکانه(impulse control disorder)

۳-تحریک پذیری – پرخاشگری(aggression)

۴-رفتارها یا تکانه ها ی (=جنسی) غیرقابل کنترل

۵-خلق ادواری( =دوره ای بیش از حد شاد و دوره ای بیش از حد افسرده بودن)

۶- آشفتگی (agitation) و بیقراری های شدید و غیر قابل تحمل

۷-اضطرابهای مزمن و مقاوم که با داروهای معمول ضد اضطراب کنترل نگردند

۸-اختلال سلوک و رفتار درکودکان(Conduct Disorder)

۹-درمان کمکی در بیش فعالی کودکان(ADHD)

۱۰-درمان کمکی در اختلالات اوتیسم(autistic disorder)

در این باره بیشتر بدانیم
کپسول فرتیل اید آقایان

۱۱-درمان کمکی در افسردگی های مزمن یا مقاوم(Treatment-resistant depression )

۱۲- درمان اختلال دو قطبی(BMD)

۱۳-درمان انواع دردهای عصبی(tension headaches)

۱۴- درمان انواع سردردهای میگرنی(migraine headaches)

و موارد بسیار دیگری که ممکن است روانپزشک معالج شما تجویز این دارو را به صلاح شما بداند .

 

 

قرص دپاکین 500

عوارض جانبی قرص دپاکین ۵۰۰ :

۱- قبل از شروع درمان و در طول ۶ ماه اول درمان با این دارو، باید عملکرد کبد تحت نظر باشد.

۲- در صورت وجود نارسایی شدید کلیه، لوپوس اریتماتوز سیستمیک یا پورفیری با احتیاط فراوان مصرف شود.

۳- اختلال عملکرد کبد (از جمله نارسایی کبدی کشنده) با مصرف این دارو ممکن است در کودکان کمتر از۳ سال، افرادی که اختلالات متابولیک یا دژنراتیو دارند، در حالت اختلال ارگانیک مغزی یا تشنجات شدید همراه با عقب‎ ماندگی ذهنی، ‌بروز کند.

۴- در صورت بروز درد حاد شکمی که ممکن است نشانه پانکراتیت باشد، باید مراقبت ‌های لازم انجام شود.

تداخل های دارویی قرص دپاکین ۵۰۰

این دارو غالباً غلظت پلاسمایی فنوباربیتال و فنی‎ توئین و گاهی نیز غلظت پلاسمایی اتوسوکسیمید و پریمیدون را زیاد می‌ کند. دارو ‌های ضدافسردگی و ضدجنون با کاهش آستانه تشنج، با اثر ضدتشنجی این دارو مقابله می‌ کنند.

سایمتیدین با مهار آنزیم ‌های کبدی،غلظت پلاسمایی والپروات را افزایش می ‌دهد. تجویز همزمان دارو ‌های ضدصرع، موجب افزایش سمیت دارو می‌ گردد، بدون این که اثرات درمانی آن افزایش یابد. کلروکین با اثر ضدتشنجی این دارو مقابله می‌ کند. غلظت سرمی و نیمه عمر والپروات، در صورت مصرف همزمان با کاربامازپین ممکن است کاهش یابد. نیمه عمر لاموتریژین، در صورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است افزایش یابد.

سایر داروهایی که تداخل با قرص دپاکین ۵۰۰ دارند به شرح ذیل می باشند:

آسیکلوویر

آسپرین

کاربامازپین

کلومیپرامین

اریترومایسین

جینگو

لورازپام

نورتریپتیلین

اولانزاپین

اکس کاربازپین

فنوباربیتال

فنی توئین

ریفامپین

ریسپریدون

توپیرامات

والاسیکلوویر

کلسیفیریول

اتینیل استرادیول

لاموتریژین

اورلیستات

پریمیدون

پروپوفول

وارفارین

نکات قابل توصیه جهت قرص دپاکین ۵۰۰

۱- قبل از شروع درمان با این دارو از عدم وجود زمینه یا عوامل مستعدکننده خونریزی در بیمار باید اطمینان حاصل شود

۲- از قطع ناگهانی مصرف این دارو باید خودداری شود.

۳- به بیمار یا اطرافیان او علائم بروز اختلالات خونی یا کبدی باید توضیح داده شود و توصیه می‌ گردد که در صورت بروز این علائم به پزشک مراجعه شود.

۴- در صورتی که با مصرف این دارو، استفراغ، بی ‎اشتهایی، زردی، خواب ‎آلودگی یا عدم کنترل تشنج بروز کرد، بلافاصله درمان با این دارو با نظر پزشک باید متوقف گردد.

۵- هنگام رانندگی یا کار با ماشین ‎آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند، ‌باید احتیاط نمود.

۶- از شکستن، جویدن یا له کردن قرص‌ ها باید خودداری نمود و آن ها را به طور کامل همراه آب (و نه شیر) مصرف کرد.

۷- گر دوزی از دارو را فراموش کردید، در سریع ترین زمان ممکن آن را مصرف کنید اما اگر به دوز بعدی نزدیک بودید، دوز قبلی را فراموش کنید.

سئوالات متداول:

دلیل کمیابی قرص دپاکین ۵۰۰ چیست ؟

مواد اولیه قرص دپاکین ۵۰۰ مانند برخی دیگر از داروهای تولید داخل احتیاج به واردات دارد و ممکن است واردات آن با مشکلاتی روبرو باشد، در این صورت تولید آن با تاخیر انجام خواهد شد.

آیا امکان خرید اینترنتی قرص دپاکین ۵۰۰ وجود دارد ؟

خیر متاسفانه هنوز مجوز فروش قرص دپاکین ۵۰۰ به صورت اینترنتی صادر نشده، برای این دارو نیز مانند سایر داروهای می بایست نسخه پزشک ارایه شده و نسخه پیچی در محل داروخانه انجام پذیرد.

چرا نیاز به نسخه پزشک برای تهیه قرص دپاکین ۵۰۰ است ؟

قرص دپاکین ۵۰۰ در گروه داروهای اعصاب قرار داد و برای تهیه آن احتیاج به تجویز توسط پزشک است.

آیا داروی مشابه قرص دپاکین ۵۰۰ وجود دارد؟

بله داروی مشابه قرص دپاکین ۵۰۰ وجود دارد، هم مشابه ایرانی و هم مشابه خارجی آن وجود دارد.

آیا امکان تهیه قرص دپاکین ۵۰۰ با دفترچه تامین اجتماعی امکان تهیه وجود دارد؟

درصورت تحت پوشش قرار دادن قرص دپاکین ۵۰۰ توسط تامین اجتماعی قرص دپاکین ۵۰۰ با دفترچه تامین اجتماعی ارایه می گردد.

 

 

 

مطالب پیشنهادی:

قرص دپاکین کرونو ۵۰۰ ویکی پدیا

قرص دپاکین برای چه چیزی خوبه

قرص دپاکین برای سردرد

نظرات مردم درباره قرص دپاکین

عوارض دپاکین ۵۰۰

ایا قرص دپاکین چاق میکند

عوارض قرص دپاکین در زنان

قرص دپاکین مرفین دارد

 

 

قرص دپاکین 500

 

در مورد این مقاله بیشتر بخوانید.

 

 

 

نحوه خرید از داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی.

 

 

 

با ما تماس بگیرید WhatsApp

 

 

 

آدرس داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی

۴.۶/۵ - (۷۲ امتیاز)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *