مکمل غذایی, مقالات آموزشی

قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰

قرص اسید نیکوتینیک 100

این مطالب را در این صفحه می خوانید

قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰، این دارو یک ویتامین گروه B است، از عوارض کمبود این ویتامین در بدن می توان به وز وز  گوش سرگیجه و در برخی برخی موارد سر درد اشاره کرد، قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ یک مکمل است، این دارو همچنین برای درمان چربی خون نیز توسط پزشکان تجویز می شود،قرص اسید نیکوتینیک در دوزهای ۲۵ میلی گرم، ۵۰ میلی گرم و ۱۰۰ میلی گرم تولید می شود، قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ در ایرن بیشتر توسط شرکت سبحان دارو تولید می گردد ( شرکت سبحان دارو دو دوز ۲۵ میلی گرم و ۱۰۰ میلی گرم را تولید می کند. ) جهت مشاوره دارویی با خانه دارو در تماس باشید.

توصیه های دارویی قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰

از آنجا که کمبود ویتامین های گروه B به تنهایی شایع نیست، به طور معمول ترکیبی از این ویتامین ها تجویز می شود.

به عنوان پایین آورنده چربی خون، بمنظور بررسی پیشرفت درمان، مراجعه منظم به پزشک ضروری است.

در درمان زیادی چربی خون این دارو نباید بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف شود.

به عنوان کاهنده چربی خون، در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرف دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود. در صورتی که زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف آن خودداری نموده و مقدار مصرف بعدی نیز نباید دوبرابر گردد.

گروه A

قابل استفاده در بارداری: با مطالعات گسترده در انسان شواهدی دال بر خطرناک بودن این دارو در سه ماهه اول بارداری مشاهده نشده است و همچنین در سه ماهه های بعدی

عوارض جانبی مصرف قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰

برافروختگی، سرگیجه،سردرد، تپش قلب، خارش، تهوع، استفراغ و بندت نقص کار کبد و بثورات جلدی با مصرف این دارو گزارش شده است.

حساسیت به این دارو , زخم گوارشی فعال , حساسیت به نیاسین، نیاسین امید، یا هری کاز اجزای فرمولاسیون , بیماری فعال کبدی , افزایش چشمگیر با غیر قابل توجیه و پایدار ترانس آمینازهای کبدی , خونریزی شریانی

تداخل دارویی قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰

مصرف قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰  هم زمان با مهارکننده های (HMG COA Reductase) ممکن است افزایش خطر بروز رابدومیولیز را موجب می شود.

قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ ممکن است نیاز به مصرف انسولین یا داروهای پایین آورنده قند خون را افزایش دهد.

در صورت مصرف با داروهای پایین آورنده فشار خون ،احتمال بروز عارضه افت فشار خون وضعیتی تشدید می شود.

فارماکوکینتیک قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰

به استثنای سندرم سوءجذب، در سایر موارد ویتامین های گروه B ، از جمله نیاسین، به خوبی از مجرای گوارش جذب می شوند. متابولیسم این دارو کبدی است و نیمه عمر آن در حدود ۴۵ دقیقه می باشد.اثر دارو در کاهش غلظت کلسترول پس از چند روز و در کاهش غلظت تری گلیسیرید پس از چند ساعت شروع می شود.

جذب نیکوتینیک اسید : فرمولاسیون سریع رهش: سریع وگسترده

میزان اتصال به پروتئین های پلاسما کمتر از ۲۰ درصد است.

متابولیسم: متابولیسم گذر اول گسترده دارد. تبدیل به نیکوتین امید آدنین دی نوکلئوتید ، نیکوتینوریک اسید (پس از کونژوگاسیون با گلیسین) و سایر متابولیت ها می شود. در دوزهای بکاررفته برای درمان هایپرلیپیدمی ، راههای متابولیکی اشباع پذیر هستند.

نیمه عمرحذف: ۲۰-۴۸ دقیقه

زمان لازم برای رسیدن به حداکثر غلظت سرمی در فرمولاسیون سریع رهش، ۳۰-۶۰ دقیقه و در فرمولاسیون  پیوسته رهش ۴-۵ ساعت است.

دفع نیکوتینیک اسید : ۶۰-۸۸% از طریق ادرار صورت می گیرد.

در این باره بیشتر بدانیم
بوتاکس زئومین

هشدار های قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰

این دارو در موارد خونریزی شریانی، دیابت، بیماری کبدی، نقرس و قرحه گوارشی باید با احتیاط فراوان مصرف شود.

موارد منع مصرف

اسید نیکوتینیک در صورت وجود نارسایی کبدی یا زخم فعال در لوله گوارش ،افت شدید فشارخون یا حساسیت به دارو ،منع مصرف دارد.

توصیه های مهم

در مقادیر بیش از اندازه توصیه شده RDA،منافع دارو بر مضرات آن هم در زمان بارداری و هم شیردهی ،سنجیده شود.

نیاسین که نیکوتینیک اسید نیز نامیده می شود، نوعی ویتامین ب ( ب۳) است. این ماده بصورت طبیعی در گیاهان و حیوانات تولید می شود  وبعنوان مکمل به بسیاری غذاها افزوده می شود. در بسیاری از مکمل های تغذیه ای و مولتی ویتامین ها نیز این ویتامین وجود دارد.

از نیاسین به منظور درمان و پیشگیری از فقدان نیاسین طبیعی در بدن و نیز به منظور کاهش کلسترول و تری گلیسیرید (انواعی از چربی) در خون استفاده می شود.  همچنین از نیاسین برای کاهش ریسک حمله قلبی در بیماران با کلسترول بالا که قبلا حمله قلبی داشته اند استفاده می شود. گاهی نیاسین برای درمان بیماری های عروق کرونر (آترواسکلروزیس) مصرف می شود.

درمان با عوامل کاهنده چربی باید تنها جزئی از مداخلات درمانی در افرادی باشد که به علت هایپرلیپیدمی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آنها بالا رفته است. نیاسین زمانی که پاسخ به رژیم غذایی با محدودیت چربی اشباع وکلسترول و سایر روش های غیردارویی ناکافی است به عنوان درمان افزودنی در نظر گرفته شده است.

مکانیسم اثر قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰

نیاسین (نیکوتینیک اسید) در بدن به نیکوتین امید تبدیل می شود که بعدا  به نیکوتین امید آدنین دینوکلئوتید(NAD+)  و NADH تبدیل می شوند که کوآنزیم های لازم برای متابولیسم بافتی، متابولیسم چربی و گلیکوژنولیز هستند. مکانیسمی که نیاسین در دوزهای کاهنده لیپید ، از طریق آن بر لیپوپروتئین های پلاسما اثر میگذارد به وضوح شناخته شده نیست.

 احتمالا این مکانیسم شامل اعمال متعدد نظیر مهار رهایش اسیدهای چرب آزاد از بافت آدیپوز و افزایش فعالیت لیپوپروتئین لیپاز باشد که منجر به افزایش برداشت شیلومیکرون از پلاسما می شود. درنهایت نیاسین کلسترول تام،  آپولیپوپروتئین B ، تری گلیسیرید ، VLDL  ،LDL  و لیپوپروتئین a  را کاهش داده و HDL وسایر اجزای مهم مانند LPA-I  را افزایش می دهد.

موارد مصرف قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰

درمان دیس لیپیدمی ( بالا بودن چربی خون) از انواع بالابودن اولیه کلسترول خون یا انواع فردریکسون تیپ lla و llb به صورت تک دارویی یا درمان افزودنی ؛ کاهش ریسک آنفارکتوس میوکارد راجعه در بیماران با سابقه انفارکتوس و پربی خون بالا ؛ برای آهسته سازی پیشرفت بیماری های عروق کرونر ؛ درمان افزودنی در افزایش شدید تری گلیسیرید خون در بزرگسالان در خطر التهاب پانکراس ؛ مکمل رژیمی
استفاده خارج از برچسب: پلاگرا ( فقدان نیاسین یا تریپتوفان به عنوان پیش ساز نیاسین در بدن)

تذکر : فرمولاسیون های (با رهش منظم و پیوسته رهش)  نیاسین قابل تعویض با یکدیگر نیستند.

قرص اسید نیکوتینیک 100

دوز مجاز توصیه شده قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰

خوراکی:

بالای ۱۹ سال: زن: روزانه ۱۴ میلی گرم ؛ مرد : روزانه ۱۶ میلی گرم

بارداری(تمام سنین): ۱۸میلی گرم روزانه

شیردهی(تمام سنین) : ۱۷میلی گرم روزانه

مکمل رژیم غذایی: خوراکی: ۵۰ میلیگرم دوبار در روز و یا ۱۰۰میلی گرم یک بار در روز

چربی خون بالا:

خوراکی: فرمولاسیون های با رهش منظم: شروع:
۲۵۰ میلی گرم روزانه همراه با شام؛ تعداد دفعات مصرف و یا دوز را هر ۴-۷ روز یکبار تا رسیدن به پاسخ و یا رسیدن به اولین سطح درمانی افزایش دهید. (۱.۵ تا ۲ میلیگرم روزانه در ۲ یا ۳ دوز منقسم) .

پس ازگذشت ۲ ماه میتوان دوز را در بازه های ۲-۴ هفته ای به ۳ میلیگرم روزانه در ۳ دوز منقسم افزایش داد.

حداکثر مصرف مجاز: ۶ گرم روزانه در ۳ دوزمنقسم است.

فرمولاسیون با رهش کنترل شده: دوز معمول ۲۵۰-۷۵۰ میلی گرم یک بار در روز به هنگام صبح یا شب و یا طبق دستور است.  پیش از مصرف بیش از ۵۰۰ میلیگرم روزانه، بیمار باید با پزشک خود مشورت کند.

فرمولاسیون های پیوسته رهش: دوز شروع:

۵۰۰ میلیگرم قبل خواب به مدت ۴ هفته، سپس ۱ گرم قبل خواب به مدت ۴ هفته. دوز طبق پاسخ وتحمل بیمار باید تنظیم شود. میتوان دوز روزانه را هر ۴ هفته، کمتر از ۵۰۰ میلیگرم روزانه وتا رسیدن به حداکثر مقدار مجاز روزانه ۲ گرم اضافه کرد.

دوز نگهدارنده توصیه شده ۱۰۰۰ -۲۰۰۰ میلیگرم قبل از خواب است.

پلاگرا (نبود نیکوتینیک اسید  و یا پیش ساز آن تریپتوفان در بدن):

در این باره بیشتر بدانیم
قرص زیلت 75

خوراکی: ۵۰-۱۰۰ میلیگرم ۳-۴ بار در روز، حداکثر  ۵۰۰میلیگرم روزانه. برخی متخصصان در این مورد مصرف نیاسین امید را به خاطر پروفایل عوارض جانبی کمتر، ترجیح می دهند

عوارض جانبی قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ :  اسهال , سردرد , تهوع , استفراغ , سوءهاضمه , خارش , جوش های پوستی , درد شکمی , سمیت کبدی , راش , آریتمی , افت فشارخون وضعیتی , نکروز کبدی , برافروختگی , افزایش برگشت پذیر ترانس آمینازهای سرم , پارگی ماهیچه

تداخلات دارویی قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰

هیدروکسی پروژسترون کاپروات , آسپرین , گلی پیزاید , میتی گلیناید , سریواستاتین

استاتین ها: درهنگام تجویز بیش از یک گرم در روز نیاسین به همراه استاتین ها باید احتیاط لازم صورت گیرد چون این داروها خطر آسیب به ماهیچه وپارگی عضلات را افزایش می دهند.

رزین های متصل شونده به اسید صفراوی ظرفیت زیادی برای اتصال به نیاسین دارند.بنابراین ۴-۶ ساعت ودر صورت امکان بیشتر باید بین مصرف رزین های متصل شونده با اسید صفراوی ونیاسین پیوسته رهش فاصله وجود داشته باشد.

آسپرین: مصرف همزمان آسپرین با نیاسینممکن است سبب کاهش کلیرانس متابولیک نیکوتینیک اسید شود.

درمان ضدفشارخون: نیاسین قابلیت اثرگذاری بر عوامل بلاک کننده گانگلیونی و داروهای موثر بر عروق را دارد که منجر به ایجاد افت فشار وضعیتی می شود.
هشدارها

برافروختگی و خارش که عوارض جانبی شایع نیاسین هستند را می توان با افزایش تدریجی دوز ، مصرف همراه غذا وپرهیز از مصرف همزمان اتانول یا مایعات داغ ونیز با مصرف آسپرین (۳۲۵ میلی گرم) سی دقیقه قبل از مصرف نیاسین کاهش داد.

در فرمولاسیون پیوسته رهش، این عارضه به طر چشمگیری کاهش یافته است. در فرمولاسیون های سریع رهش میتوان برای کاهش عارضه دارو را در ۲ یا ۳ دوز منقسم مصرف نمود.چنانچه بیمار در طول درمان علایم پوستی شدید مقاوم دارد نباید از داروی نیاسین استفاده کرد.

داروی نیاسین میتواند سبب عوارض گوارشی، تهوع، اسهال یا تشدید زخم معده شود. عوارض گوارشی را میتوان با افزایش تدریجی دوزومصرف همزمان با غذا تخفیف داد.مصرف در بیمارانی که زخم فعال معده دارند ممنوع است و داروی نیکوتینیک اسید باید در بیماران با سابقه زخم معده با احتیاط مصرف شود. چنانچه بیمار درد شکمی بدون دلیل موجه و یا علایم گوارشی یا کاهش وزن توجیه نشده طی درمان دارد نباید از نیاسین استفاده نمود.

کاهش تعداد پلاکت و افزایش زمان پروترومبین وابسته به دوز ممکن است رخ دهد.

مواردی از سمیت کبدی شدید شامل نکروز فلومینانت ( بسیار سریع پیش رونده) کبدی، به هنگام جایگزینی فرم سریع رهش (کریستالی) نیاسین با فرآورده های با رهش کنترل شده دردوزهای معادل دیده شده است. بیماران باید مصرف را از دوزهای پایین (۵۰۰ میلیگرم پیوسته رهش درموقع خواب) آغاز کرده ودوز تا رسیدن به پاسخ مطلوب افزایش تدریجی یابد.

درتمام بیمارانی که قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ را با دوزهای کاهنده چربی مصرف می کنند تست های عملکرد کبدی باید مانیتور شود. چنانچه سطح ترانس آمینازهای کبدی به بیشتر از ۲ تا ۳ برابر حد بالایی نرمال در طی درمان برسد نیاسین نباید مصرف شود.

مصرف قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ (نیکوتینیک اسید) همراه با کاهش وابسته به دوز سطوح فسفر بوده است. در بیماراننی که در خطر ایجاد هیپوفسفاتمی (کاهش فسفات خون) هستند سطح فسفر بصورت دوره ای مانیتور شود.

در بیماران با آنژِین ناپایدار یا بیماران فاز حاد سکته قلبی با احتیاط مصرف شود.

قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ ممکن است قندخون ناشتا را افزایش دهد.در بیماران دیابتی نیاسین با احتیاط مصرف شود. تعدیل رژیم و درمان افت قند خون ممکن است ضرورت یابد. چنانچه بیمار در طول درمان افزایش مقاوم به درمان قند خون را تجربه کند نباید از نیاسین استفاده کرد.

مصرف قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ میتواند سبب افزایش اوریک اسید خون شود. در بیمارانی که قبلا دچار نقرس شده اند با احتیاط مصرف شود و چنانچه در طول دارودرمانی افزایش اوریک اسید مقاوم رخ دهد نیاسین را نباید استفاده نمود.

در بیماران با سابقه اختلالات کبدی با احتیاط مصرف شود. تست های عمللکرد کبدی پایش شود. مصرف در بیماری فعال کبدی ویا افزایش غیرموجه و مقاوم ترانس آمینازهای کبدی ممنوع است.

در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه با احتیاط مصرف شود.

در بیمارانی که مقادیر زیاد الکل مصرف میکنند به علت افزایش احتمال آسیب های کبدی با احتیاط مصرف شود.

نکات قابل توصیه قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰

چنانچه سابقه حساسیت به قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ دارید و یا اگر بیماری شدید کبدی دارید، مبتلا به زخم معده و یا خونریزی فعال هستید از مصرف این دارو خودداری کنید.

نیاسین میتواند سبب عوارض خاصی مانند برافروختگی (گرگرفتگی، خارش و قرمز شدن) شود.چنانچه الکل ویا نوشیدنی های داغ را با فاصله کمی از مصرف نیاسین استفاده کنید ممکن است این عوارض بدتر شود. چنانچه شما به مصرف داروادامه دهید این عوارض با گذشت زمان برطرف می شود.

در این باره بیشتر بدانیم
قرص دوفاستون

برای پیشگیری از دچار شدن به سرگیجه از بلند شدن ناگهانی از حالت نشسته و یا دراز کشیده بپرهیزید.

ار مصرف همزمان کلستیپول یا کلستیرامین با نیاسین بپرهیزید. چنانچه هریک از این داروها را مصرف میکنید با حداقل چهار تا شش ساعت فاصله از نیاسین استفاده نمایید.

مصرف قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ در بارداری

قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ ،در گروه C قرار می گیرد و فقط باید با تجویز پزشک مورد مصرف قرار می گیرد. خطرات ناشی از مصرف این گروه از داروها هنوز رد نشده است و یا اینکه مطالعات انسانی انجام نشده است و پزشک زمانی که احساس کند فواید مصرف این گروه از داروها از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است و مصرف آن برای بیمار ضروری است تجویز انجام می‌دهد.

قبل از مصرف قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ حتما با پزشک خود مشورت کنید، چنانچه پزشک مصرف قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ را برای شما تجویز کند مصرف آن برای شما بلامانع است.

درباره ویتامین B3 (نیاسین، نیاسین آمید، اسید نیکوتینیک) :

غنی‌ترین منابع غذایی حاوی ویتامین B3 عبارتند از: جگر گاو، مخمر آبجو، گیاهان خانواده کلم، انواع هویج، پنیر، آرد ذرت، برگ گیاه قاصدک، خرما، تخم مرغ، ماهی، شیر، بادام زمینی، سیب زمینی، گوجه فرنگی، جوانه گندم، غلات کامل و فراورده‌هایشان.

ویتامین B3 همچنین در گیاهان دارویی ذیل نیز یافت می‌شود (البته در گیاهان تازه و خشک نشده بیشتر و با کیفیت بهتر یافت می‌شود):

یونجه، ریشه گیاه بابا آدم، علف گربه، فلفل قرمز تازه، بابونه، علف پرنده، گل عینک، تخم رازیانه، گیاه رازک، شیرین بیان، گل ماهور، گزنه، جو دو سر، نعنا، جعفری، برگ تمشک جنگلی، شبدر قرمز، میوه گل سرخ، نارون و ترشک زرد.

ممکن است پس از مصرف مکملهای نیاسین پوست صورت قرمز شود یا جوشهای قرمز ریز سوزش داری بر روی پوست ظاهر شود، این‌گونه تظاهرات معمولاً بی‌ضرر بوده و به تدریج رفع می‌گردند.

باید در مصرف مکملهای نیاسین احتیاط نمایند. مصرف بیش از ۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین B3 در روز و به مدت طولانی می‌تواند به کبد آسیب برساند.

سئوالات متداول: 

آیا قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ برای همه افراد مناسب است؟

قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰، نیز مانند سایر داروها نیاز به تهیه نسخه دارد و مصرف این دارو بدون نسخه پیشنهاد نمی شود.

آیا قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ برای افراد دیابتی تجویز می شود؟

قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰، معمولا برای افراد دیابتی تجویز نمی شود، مگر در موارد خاص و توسط پزشک معالج.

آیا قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ تحت پوشش بیمه تامین اجتمایی است؟

بله، قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ تحت پوشش تامین اجتمایی می باشد و نسخه آن جهت ارایه به تامین اجتمایی ضروری است.

آیا تهیه قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ احتیاج به نسخه دارد؟

با توجه به اینکه قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ ویتامین B3 است، و برای تهیه ویتامین ها نیاز به نسخه نیست برای تهیه این دارو نیاز به نسخه نیست ولی مصرف آن نیز بدون تجویز پزشک پیشنهاد نمی گردد.

آیا قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ برای لاغری موثر است؟

قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰، چربی بدن را کنترل می کند و می تواند برای لاغری موثر باشد.

آیا قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ به بدنسازی کمک می کند؟

قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰، ویتامین B3 می باشد، این مکمل برای کنترل چربی مصرف می شود و می تواند برای افرادی که بدنسازی می کند مفید باشد.

آیا مصرف قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ بر رفع وز وز گوش موثر است؟

در برخی موارد وز وز گوش ناشی از بالا بودن میزان چربی است، با توجه به اینکه قرص اسید نیکوتینیک ۱۰۰ کمک به کنترل میزان چربی خون می کند می تواند برای رفع وز وز گوش موثر باشد.

مطالب پیشنهادی:

قرص اسید نیکوتینیک در بدنسازی

قرص اسید نیکوتینیک برای لاغری

قرص اسید نیکوتینیک گوش

اسید نیکوتینیک و حافظه

مصرف نیکوتینیک اسید در وزوز گوش

اسید نیکوتینیک ویکی پدیا

قرص اسید نیکوتینیک۲۵

قیمت نیکوتینیک اسید

قرص اسید نیکوتینیک 100

در مورد این مقاله بیشتر بخوانید.

 

 

 

نحوه خرید از داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی.

 

 

با ما تماس بگیرید WhatsApp

 

 

آدرس داروخانه دکتر هنگامه سلیمانی

۵/۵ - (۴۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *